Privacyverklaring

Payroll, een fundament in hr.

14 juni 2022
Tekst
Margot De Smet

It isn't the mountains ahead to climb that wear you out, it's the pebble in your shoe

Met alle (hr) uitdagingen die op bedrijven afkomen, is het lang ‘bon ton’ geweest om te zeggen ‘het is maar de payroll’. Dat klopt, zolang de personeels- en loonadministratie correct en op tijd verlopen. Gebeurt dat niet, dan zit er een serieuze steen in je schoen. Een visie die Bart Remmerie en Dominique Tassent duidelijk delen.

DPG Media werkt sinds het begin van dit jaar samen met hr-partner SD Worx. “We hadden een aantal goede redenen om terug voor deze samenwerking te kiezen,” vertelt Bart Remmerie, HR Directeur. “Om te beginnen is het mijn absolute overtuiging dat de personeels- en loonadministratie in een bedrijf perfect moet verlopen. De loonbrief van elke medewerker moet kloppen! De payroll is zoals de onderste laag van de piramide van Maslow, de basis, het begin van al de rest. SD Worx is een solide partner voor een correcte personeels- en loonadministratie binnen ons bedrijf.

Ten tweede zijn de tools betrouwbaar, digitaal en parametriseerbaar met de talrijke uitdagingen waar we als bedrijf voorstaan. DPG Media leeft op het tempo van zijn producten. En dat zorgt voor enkele gigantische strategische uitdagingen. We zitten volop in de transformatie van lineaire tv en papieren kranten naar mediagebruik, zowel voor informatie als voor entertainment, via het smartphonescherm. Ons basisproduct wordt steeds meer digitaal. Op hr-vlak kan je dan echt niet achterblijven.

Enkele jaren geleden was er de fusie tussen Medialaan en de Persgroep Publishing, nu zijn we volop bezig met de integratie van de Belgische en Nederlandse organisaties naar ‘One Company’. En alsof dat nog niet genoeg is, realiseerden we net via een joint venture de overname van RTL België. De samenwerking tussen de teams wordt nu intenser. Samen met SD Worx maken we daarom eerst onze hr-funderingen sterk genoeg om op een gestructureerde manier data te kunnen uitwisselen zodat we België en Nederland op elementaire metrics zoals verloop en verzuim kunnen vergelijken. Alles begint met gemeenschappelijke definities, dat merken we nu. Beide landen staan onafhankelijk van elkaar best ver, maar de payroll in België is heel anders dan in Nederland. We maken ons ook klaar om, waar mogelijk, de hr-processen op eenzelfde platform te krijgen, zodat leidinggevenden, als ze bijvoorbeeld een verlofaanvraag krijgen, in één systeem werken, onafhankelijk of het nu voor een Nederlandse of een Belgische medewerker is.

Ten slotte bevinden we ons bij DPG Media middenin de War for Talent. We zijn vandaag concurrenten van Google en Facebook, niet langer uitsluitend van Belgische en Nederlandse bedrijven. We zijn sterk afhankelijk van tech- en datatalent en het wordt altijd maar moeilijker om die posities in te vullen. De FIP-tool, de oplossing van SD Worx om een cafetariaplan aan te bieden, is daarom een strategisch instrument voor ons. Als je die War for Talent wil winnen, dan moet je een aanbod op maat kunnen doen van elke medewerker. Door het beste ‘waar voor je geld’ te bieden in loon- en arbeidsvoorwaarden, kunnen we als werkgever zo veel mogelijk tegemoed komen aan de individuele verwachtingen.”

Hoe medewerkersbeleving verder verhogen?

Bart: “Als alle stenen uit de payrollschoen zijn, is het mijn ultieme doel om vanuit deze data predictieve analyses te maken en de employee experience nog verder te verbeteren.”

Dominique Tassent, binnen SD Worx verantwoordelijk voor de grote ondernemingen: “Ook daar helpen we onze klanten. We realiseren dat op twee manieren. Eén, door de gegevens van al onze klanten op een geaggregeerde manier ter beschikking te stellen waardoor bedrijven kunnen benchmarken op bijvoorbeeld sector- of landniveau. Twee, stap voor stap kan je zo evolueren naar predictieve analyses, waarbij de data actional gemaakt worden. Ik deel het standpunt van Bart. De payroll moet eerst compliant zijn, ook bij zeer snel opeenvolgende wijzigingen in wetgeving of veranderingen in het bedrijf, zoals internationalisering. Je vraagt veel van je medewerkers, maar als premies niet juist berekend worden, het loon te laat betaald wordt, of de loonbrief niet duidelijk is, dan stopt het. Als marktleider in België en actief in 23 Europese landen, kunnen we deze customer promise waarmaken, ook voor klanten die internationaliseren.”

“Siri, hoeveel verlof heb ik nog?”

Bart Remmerie: “Persoonlijk verwacht ik veel van de verdere uitbouw van de digitale assistent mysdworx app. Dat moet kunnen want sociale secretariaten zitten op een gigantische berg data die een schat aan informatie bevat. Onze payroll-collega’s behandelen vaak routinevragen, die uit hun takenpakket krijgen, is een grote stap vooruit. De partner dia aan al die employee data kan, is volgens mij goed geplaatst om dit te automatiseren. Als bedrijf hebben wij niet de juiste schaalgrootte.”

Dominique: “met de app experimenteren we volop bij enkele klanten. We starten met de top tien van meest gestelde vragen. We moeten dat goed scopen. En zo een bot moet kunnen leren. Die moet bijvoorbeeld weten in welk paritair comité de medewerker zich bevindt, of er bedrijfseigen regels gelden enzovoort. Wij moeten daar zorgvuldig mee omgaan, als sociaal secretariaat kunnen we niet zomaar ‘een beetje’ info geven aan de medewerker, het moet juist zijn. Maar het is de way to go en het kan, want de technologie evolueert snel genoeg. Deze ontwikkelingen zijn positief voor onze klanten, van wie de TCO daalt want de routinetaken vallen weg. En ook voor de medewerkers, waar de employee experience verbetert. Bart Remmerie: ”Het is niet meer dan een logische evolutie. Mensen bestellen een reis of laptop in een paar klikken. Datzelfde comfort verwachten ze in hun transacties met hr. We kunnen als bedrijf geen digitale transformatie prediken, als we dat aan de binnenkant niet bouwen. We zitten bij DPG Media samen met SD Worx op het goede pad!”