Pandemie: in contact blijven met uw medewerkers

5 oktober 2020
Tekst
Partner Content
Pandemie: in contact blijven met uw medewerkers

HR in het Nieuwe Normaal

COVID-19 beïnvloedt ons allen op verschillende manieren door veranderingen in ons werk, thuis en in onze sociale omgeving. Dit kan zich manifesteren in thuisonderwijs voor studenten, hele organisaties die op afstand werken, ons consumptiegedrag, of in de alledaagse contacten met familie of kennissen via een mix van digitale kanalen. Voor velen van ons is het al het bovenstaande geweest!

De belangrijkste uitdaging voor ons allen zal er nu uit bestaan zijn om ons aan te passen aan de nieuwe norm. Deze nieuwe norm heeft geen tijdlijn. De impact op middellange of lange termijn is ook nog niet duidelijk. Organisaties zullen nu met verschillende uitdagingen worden geconfronteerd, waaronder:

  1. Hoe blijf je als team of als organisatie verbonden wanneer iedereen voltijds en constant op afstand werkt?
  2. Hoe kunnen we de terugkeer naar het werk plannen op een manier die de gezondheid en veiligheid van het personeel waarborgt?
  3. Hoe kan men de impact op lange termijn op de werkpatronen en -opzet beoordelen?
  4. Hoe blijf je als team of als organisatie verbonden bij een gedeeltelijke terugkeer naar de werkvloer? Wanneer sommige werknemers voltijds vanop afstand werken, anderen voltijds terug op kantoor zijn en weer anderen een mix van zowel op afstand als op kantoor doen?

Versnel de organisatorische verandering

De geschetste uitdagingen staan momenteel in het middelpunt van de belangstelling vanwege COVID-19. En zelfs hernieuwd vanwege de tweede golf aan besmettingen waar we momenteel in zitten. Maar ze waren ook al vóór de crisis relevant. In veel opzichten zal de huidige situatie de ontwikkeling en herinrichting van het personeelsbestand in een stroomversnelling brengen.

En misschien is dit ook het moment om na te denken over het HR Service Delivery Model binnen de onderneming.

Flexibele digitale platformen die in staat zijn om medewerkers via verschillende kanalen te bedienen en de HR afdeling daarbij te ondersteunen met slimme inzichten met betrekking tot de noden en verwachtingen van zowel de onderneming als de medewerker zijn cruciaal voor het succesvol bewerkstelligen van de organisatorische veranderingen.

Deze platformen zullen het verschil maken.

In de recente COVID-19 CFO Pulse Survey, uitgevoerd door PwC[1], verklaarde 68% van de CFO's die de enquête invulden dat crisisgedreven transformatie naar werken op afstand hun bedrijf "beter zou maken op de lange termijn". De meerderheid van de respondenten (72%) geloofde ook dat hun bedrijf wendbaarder zal zijn in de toekomst. PwC voorspelt dat het "hybride thuis/op kantoor-model dat nu als een noodoplossing wordt genomen, waarschijnlijk zal blijven".

Wanneer het werken op afstand versnelt, zoals de CFO's in de PwC COVID-19 Pulse Survey aangeven, dan zal het met het oog op organisatieontwikkeling een grote uitdaging zijn om verbonden of gealinieerd te blijven.

Wat zijn dan de aandachtspunten voor HR leiders?

  1. Leiderschap - Authentiek en doordacht leiderschapsbetrokkenheid en -interventies. Hoe zorgt HR voor de ondersteuning van die leiders?
  2. Doel - Veel medewerkers komen en blijven bij een organisatie omdat ze zich verbonden voelen met het doel van de organisatie. Door het doel voor ogen te houden, kan de werknemer zich verbonden voelen. Hoe brengt HR het doel naar de voorgrond van de organisatie?
  3. Communicatie - Het bieden van hulpmiddelen en verschillende kanalen om toegang te krijgen tot informatie. Wat zijn dan voor HR / Interne Communicatie / IT consistente en betrouwbare informatiemiddelen?
  4. Erkenning en beloning van bijdrages - Welke veranderingen in het belonings- en erkenningsbeleid stelt HR voor en hoe worden deze doorgevoerd?
  5. Digitale platformen - Effectieve platformen ter ondersteuning van het werk en de toegankelijkheid van HR-middelen zoals beleid, richtlijnen en het tijdig beantwoorden van vragen. Welke digitale platformen moeten er zijn om een zo persoonlijk mogelijke HR-service te bieden?
  6. Leren en ontwikkelen - Hoe blijft het HR-beleid leren en ontwikkelen mogelijk maken? Welke platformen zijn hiervoor nodig?
  7. Loopbaanontwikkeling - Hoe zorgt HR ervoor dat medewerkers die op afstand werken, zich persoonlijk en professioneel blijven ontwikkelen; hoe werkt loopbaanontwikkeling?
  8. Meten - Evalueren van de prestaties en de impact op de organisatie. Hoe gaan HR en het management prestaties en effectiviteit monitoren en meten?

Ook Oracle is als organisatie niet anders dan de meeste andere organisaties, in die zin dat ook wij met deze uitdagingen worden geconfronteerd. Door onze Oracle@Oracle transformatie hebben ook wij als onderneming kunnen ervaren hoe connectiviteit kan worden bewerkstelligd en op afstand werken effectief en efficiënt kan worden verwezenlijkt.

Ons Oracle Cloud HCM platform is een krachtige enabler geweest. Dank zij slimme, beproefde, innovatieve technologie kunnen onze medewerkers veilig van op eender welke locatie verder werken. Zij beschikken over alle nodige informatie en hebben toegang tot de vereiste processen en zijn verbonden met collega’s en klanten alsof ze gewoon van op kantoor werken. De grootste aanpassing zit hem vooral in de sociale context; de directe contacten op kantoor, aan de koffiemachine, tijdens de lunch. Maar dat proberen we dan zoveel mogelijk op te vangen met onze conference tools en direct messaging tools. En ook dat sterk gestegen gebruik van slimme communicatiemiddelen heeft weinig of geen aanpassing gevergd.

Dus; blijf communiceren en contacten onderhouden, zorg voor directe toegang tot de informatie die je nodig hebt en blijf verbonden: dat is het recept voor toekomstig succes!

[1] COVID-19 CFO Pulse Survey van PwC

Door: Bart Van Keer, Oscar Lausegger, beiden Strategy Director HCM voor Oracle Benelux