Privacyverklaring

Opleiden is het nieuwe rekruteren

30 juni 2021
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Wouter Van Vaerenbergh

Colruyt Group organiseert vanaf januari een in- house Postgraduaat Digitale Marketing, in samenwerking met VIVES Business School. ‘opleiden is het nieuwe rekruteren’ zegt Liesbeth Sabbe.

De HR Directeur stelt vast dat het marketingvak voortdurend in beweging is en Colruyt Group wil dat de eigen en toekomstige medewerkers bijblijven in de evoluties van digitale marketing.

Samen met VIVES Business School maakt het een opleiding aangepast aan de eigen Colruyt Group-modellen, met coachingmomenten en kennis die de eigen digitale specialisten meteen kunnen toepassen ‘on the job’. Na 108 lesuren krijgen de deelnemers ook een officieel diploma. Het Postgraduaat Digitale Marketing is sterk praktijkgerichte. Ervaren docenten en experten lichten de thema's toe met best practices uit het werkveld.

De opleiding, met 10u on the job coaching, zoomt onder andere in op het slim uitbouwen van (digitale) marketingplannen en -strategieën, digitale analyses, storytelling en nog veel meer. Katrien Cattoor, lector marktonderzoek, webdesign en digital marketing en programmacoördinator postgraduaat digital marketing, legt uit dat VIVES/Brugge Business School vertrekt van de arbeidsmarkt en van het werkveld voor opleidingen voor professionals. “We bieden een mix van theorie en praktijk die direct inzetbaar is op de werkvloer. Hiervoor stellen we de programma’s op met experts uit het bedrijfsleven en selecteren docenten uit het werkveld.” Het postgraduaat Digital Marketing op maat van Colruyt Group past in die missie. “We geloven sterk in de dynamiek van dergelijke samenwerking”.

Een Netflixprofiel om te leren

Het postgraduaat maakt deel uit van het aanbod van de recent opgerichte Colruyt Group Marketing Academy. Die centraliseert tutorials, trainingen en tips die aansluiten bij de specifieke interesses van de marketeers. Liesbeth Sabbe: “Dat gaat van best practices van collega’s tot tips rond de laatste trends: zowel interne als externe kennis komen daarbij aan bod. We willen een aanbod dat zich aanpast aan hun specifieke job, projecten en interesses, samengesteld op basis van klikgedrag en eerdere leermomenten. Artificial Intelligence helpt om zo relevant mogelijke content en opleidingen te kunnen voorstellen aan de geïnteresseerde collega’s. “Je kan het zien als een Netflix-profiel - maar dan om bij te leren”.

Opleiding is het nieuwe rekruteren

Colruyt Group zegt al jaar en dag volop in te zetten op levenslang leren, want “de firma groeit naarmate de mensen groeien”. Vandaar een brede waaier aan vaktechnische en persoonsgebonden opleidingen; de groep investeerde vorig boekjaar (2019- 20) 38.779.300 euro in opleiding en vorming van de medewerkers, gelijk aan 3,04% van de loonmassa.

Colruyt Group ziet groot potentieel in een nieuwe hybride vorm van leren en werken, zoals dit postgraduaat. “We blijven ervan overtuigd dat bedrijfscultuur en doorgroeimogelijkheden belangrijke redenen zijn - en zullen zijn - om voor een bedrijf te kiezen. Natuurlijk hopen we dat met de Marketing Academy ook nieuwe talenten voor ons zullen kiezen. Want niet iedereen krijgt overal de kans om zo te groeien in zijn job. Voor Colruyt Group is leren een deel van je job en niet gewoon iets wat er bovenop komt. En dat willen we voor iedereen: of je nu aan het begin van je carrière staat of er middenin”, aldus Liesbeth Sabbe, HR Directeur Colruyt Group.