Privacyverklaring

Op een groene manier naar de bouwwerf

1 januari 2020
Tekst
Patrick Verhoest

Het zijn drukke tijden voor de hr-afdeling van BAM Mat. De ploeg van hr-manager Kris Hansen werkt volop mee aan de centralisatie van de bedrijfsonderdelen. Ondertussen biedt de volgende uitdaging – big data – zich al aan.

Het is een opmerkelijk stille rit naar de BAM-vestiging in Neder-over-Heembeek. Dat is de verdienste van de geruisloze motor in de nieuwe Passat Alltrack waarmee we ons verplaatsen. Hij is de hr-manager van BAM Mat, de toeleverancier naar de bouwbedrijven van BAM in ons land. Het bedrijf levert onder andere bekisting, ondersteunend materiaal en de werfinstallaties van de zusterbedrijven. De hr-manager werpt de ruime Passat een goedkeurende blik toe. Hij is een liefhebber van auto’s: “Ik kocht op mijn zestiende mijn eerste 2PK, die amper op de weg zou komen. Nadien reed ik altijd met bedrijfswagens, die van model en ruimte verschilden naarmate mijn gezin evolueerde. Mijn zin voor design, comfort en veiligheid brachten me bij de Audi A5 waar ik vandaag mee rijd.”

Mobiliteit
BAM streeft naar groene mobiliteit, al is dat moeilijk in de bouwsector. De helft van de werknemers zijn arbeiders. Ze worden met bedrijfsbusjes naar de werven gebracht. De werf- en projectleiders hebben een wagen nodig om hen naar hun projecten te leiden, weet Hansen. “We zetten al jaren in op een zo groen mogelijk wagenpark. Daarbij moeten we jammer genoeg focussen op de CO2, wat we geen goede graadmeter vinden. De ecoscore van een wagen kan op een betere manier in kaart gebracht worden. We zoeken vandaag naar maatregelen om hybride en elektrische wagens mogelijk te maken. Ook al is het bereik – net als het aantal oplaadpalen – voor onze mensen vaak nog onvoldoende.”

Transformatie
De organisatie gaat vandaag door een interessante transformatie, getuigt de hr-manager. BAM jaagt haar vijf onderdelen door een centraliserende beweging en opteert voor een matrixorganisatie met specialisten. Voor hr betekent dat het inzetten op enerzijds businesspartners die focussen op de strategie van het bedrijf en anderzijds overkoepelende dienstverleners voor meerdere bedrijven, zoals bij het payrollgebeuren. Hetzelfde principe geldt voor het aanstellen van gespecialiseerde collega’s rond aanwerving, opleiding en training. Hansen: “Zo gaan we ook een uniform globaal human resource management-systeem installeren, dat we BAM People noemen. Medewerkers worden uniform behandeld en ondersteund, wat de mobiliteit binnen België en de groep zal verhogen.”

Verandering begeleiden
De centraliserende beweging voltrekt zich in alle geledingen van BAM. De communicatie is een van de bekommernissen van hr. “Onze grote uitdaging is het begeleiden van de verandering. We moeten medewerkers uitleggen waarom, hen de meerwaarde leren zien en zo hun angsten wegnemen. Sommigen merken meteen de toegevoegde waarde en hebben vertrouwen. Anderen zijn onzeker en moeten worden gerustgesteld. Dat geldt ook binnen hr. Iedereen zal focussen op de kerntaak. Voor de businesspartners is dat het begeleiden van de hen toegewezen collega’s. We gaan het werk niet met minder doen in de toekomst. We gaan het – met evenveel werknemers – beter doen.”

Voorspellende hr
Ondertussen zitten in de groep de dataspecialisten en marketeers van de toekomst klaar. Die krijgen na de centralisatie ineens de gegevens van 20.000 medewerkers wereldwijd te verwerken. Daardoor kunnen zij aan voorspellende hr doen, op basis van de trends en tendensen die ze zien. Die specialisten zullen de lokale hr- collega’s van analyses voorzien. Hansen ziet nog andere voordelen. “Ook bij rekrutering en werkgeversmerk leveren we nu individuele inspanningen, die veel beter centraal kunnen. Straks zal het bedrijf via één communicatiekanaal veel efficiënter communiceren en veel meer kandidaten bereiken.”

Vinger aan de pols
De toekomst brengt Hansen opnieuw bij mobiliteit. “Vandaag staan onze wagens 85 procent van de tijd stil. Belgen hebben niet alleen een baksteen, maar ook een wagen in hun maag. Met de komst van de zelfrijdende wagen en de deeleconomie moeten we nieuwe oplossingen zoeken. Dat geldt ook voor andere uitdagingen. We vernieuwden recent ons interieur in Neder-over-Heembeek en pasten het gebouw aan het nieuwe werken aan. Met het invoeren van werk op maat, thuiswerk, jobcrafting en flexibele verloning spelen we in op de moderne trends. We moeten met hr de vinger aan de pols houden en meegaan met de tijd. Dat is niet altijd gemakkelijk in een beursgenoteerd bedrijf. Vaak is voorzichtigheid geboden.”