Privacyverklaring

NMBS lanceert nieuwe diversiteitscampagne ‘Women in Rail’

28 juni 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
NMBS

Vandaag heeft NMBS bijna 20% vrouwen in dienst en dat percentage stijgt, mede door een doorgedreven diversiteitsbeleid. Bovendien tekende NMBS samen met andere Europese spooroperatoren het akkoord Women In Rail. Die moet de spoorwegsector aantrekkelijker maken voor vrouwen. ​

De laatste jaren zette NMBS sterk in op communicatie om meer vrouwen aan te trekken. In élke campagne en op de jobsite nmbs.be/jobs toont NMBS mannelijke én vrouwelijke collega’s, in allerlei jobs. Ze vertellen over hun passie voor de job en waarom NMBS voor hen de ideale werkgever is.

Helaas hangen er anno 2022 nog steeds stereotypes rond bepaalde jobs. Treinbestuurder of technieker bijvoorbeeld, worden vaak als ‘mannenjobs’ bestempeld. De spoorwegmaatschappij lanceerde een nieuwe diversiteitscampagne, waarin ze mensen uitdaagt om de treinbestuurder en de technieker te vinden in een groepje NMBS-collega’s. De campagne loopt nog tot 15 juli. Op de jobsite van NMBS kan je kennismaken met de medewerkers.

Communicatiecampagnes opzetten om meer vrouwen aan te trekken, volstaat uiteraard niet. De laatste jaren investeerde NMBS dan ook in haar diversiteitsbeleid en ontwikkelde diversiteitsplannen, die de concrete acties bundelen. Managers en hr-professionals konden hun inclusieve skills aanscherpen via workshops, tools, webinars en e-learnings, er werden cursussen georganiseerd rond genderinclusief taalgebruik, er liepen campagnes over respect op het werk etc.

Al deze inspanningen leverden resultaat op: vrouwen vertegenwoordigen nu bijna 20% van het personeel bij NMBS, tegenover 17% in 2019 vóór de uitvoering van het actieplan en 14% in 2015. ​

Intussen kreeg het bedrijf ook extern erkenning voor haar actieve diversiteitsbeleid: de diversiteitscampagne van vorig jaar won een Federal Diversity & Inclusion Award en in februari van dit jaar ontving het bedrijf het Brusselse Diversiteitslabel van Actiris. Vorige week viel een video over diversiteit en inclusie bij NMBS in de prijzen tijdens de Video Experience Day.

NMBS zoekt dit jaar 1300 nieuwe collega’s.