Privacyverklaring

Millennials sedert de pandemie meer gefocust op welzijn

18 december 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Het optimisme onder Belgische millennials is sterk gedaald sedert de coronacrisis. Nochtans maken ze zich minder zorgen dan voor de pandemie. Hun prioriteiten verschuiven van financiële zaken naar (mentale) gezondheid. Bovendien geloven ze meer in de toekomst van ons milieu en willen ze lokale bedrijven actiever gaan ondersteunen.

Een en ander blijkt uit Deloittes negende jaarlijkse Millennial Survey, een peiling bij meer dan 18.000 millennial- en Gen Z-respondenten wereldwijd. De wereldwijde COVID-19-pandemie en de economische crisis fnuiken het optimisme van millennials (Generation Y). Bij Belgische millennials daalde het alvast met 44%.

Over het algemeen zijn millennials er niet van overtuigd dat ze gelukkiger zullen worden dan de generatie van hun ouders. Hun optimisme over hun toekomst lijkt wat af te brokkelen, maar tegelijk geven ze aan dat ze zich minder gestrest voelen dan vóór de coronacrisis. Het aandeel van de millennials die zeggen dat ze zich geregeld ongerust of gestrest voelen, is in België gedaald met vier procentpunten sinds de start van de COVID-19-pandemie.

Welzijn

Bronnen van stress verschuiven ook snel. Voor de pandemie maakten millennials zich vooral zorgen over hun financiële toekomst op lange termijn, maar nu zijn ze meer bezorgd over het welzijn van hun familie en hun eigen (mentale) gezondheid.

Het milieu was de grootste zorg voor millennials zowel vóór als tijdens de pandemie. Sinds de pandemie zijn gezondheidszorg en de opkomst van extremistische politieke standpunten hun tweede en derde grootste zorg.

Millennials blijken nu meer vertrouwen te hebben in de toekomst van onze planeet. Vóór de pandemie zegden meer dan één op twee Belgische millennials dat het te laat was om de schade aan het milieu te herstellen. Vandaag gelooft 20 procent minder dat we een ‘point of no return’ hebben bereikt.

Millennials maken zich wel zorgen over het milieu: meer dan 70% zegt dat bedrijven en overheden meer inspanningen zouden moeten leveren om het milieu te beschermen.

Geen verloren generatie

“Mensen zien millennials vaak als een ‘verloren generatie’, gedoemd om een stuk van de welvaart van de generatie van hun ouders in te leveren door economische crises en vandaag ook een pandemie. De werkelijkheid is genuanceerder”, vertelt Nathalie Vandaele, Human Capital Leader bij Deloitte Belgium. “Het klopt dat millennials minder optimistisch zijn over hun toekomst in het algemeen, maar tegelijk brengt onze enquête aan het licht dat Gen Y minder gestrest is dan vóór de pandemie. De pandemie zal een belangrijke impact hebben op de identiteit van deze generatie, ten goede of ten kwade. Hoewel millennials geloven dat ze het niet beter zullen hebben dan hun ouders, verschuiven hun prioriteiten van financiële zaken naar (geestelijke) gezondheid en welzijn, met minder angst en ongerustheid als resultaat.”

KMO’s hebben meer recht op financiële steun dan grote organisaties

De pandemie heeft ook een impact op de houding van millennials tegenover bedrijven. Het percentage van Belgische millennials die vinden dat bedrijven een positieve impact hebben op de bredere maatschappij waarin ze actief zijn, daalde van 35% pre-COVID naar 24% tijdens COVID. Bovendien daalde het percentage van millennials die stellen dat de economische en sociaal/politieke situatie in België zal verbeteren van 14% naar 5%.

Meer millennials (80%) zeggen dat kleine en middelgrote bedrijven financiële hulp vanwege de overheid verdienen, vergeleken met het aantal millennials (36%) die vinden dat grote ondernemingen financiële ondersteuning verdienen. Millennials (70%) zeggen ook dat ze extra inspanningen zullen doen om te kopen bij kleinere, lokale bedrijven om deze te ondersteunen.

Bedrijf had meer moeten doen voor welzijn

Over het algemeen zijn Belgische millennials tevreden over de maatregelen/beslissingen die werden genomen door hun werkgever om het bedrijf draaiend te houden tijdens de coronacrisis (bv. IT-platformen, reactie op crisis, communicatie, enz.).

Maar minder dan de helft van de millennials is tevreden over de acties die hun werkgever ondernam om hun persoonlijk en geestelijk welzijn te ondersteunen. ​

Belgische millennials minder optimistisch maar ook minder gestrest

Vergeleken met hun leeftijdsgenoten elders in de wereld hebben Belgische millennials minder vertrouwen in de positieve evolutie van hun financiële situatie in de komende 12 maanden. 28% verwacht dat hun financiële situatie zal verbeteren, vergeleken met 42% wereldwijd.

Nochtans hebben Belgen meer werkzekerheid dan hun leeftijdsgenoten wereldwijd, waarbij 67% van de millennials meldt dat hun tewerkstellingsstatus noch hun inkomen werd aangetast.

Andere opmerkelijke verschillen tussen Belgische millennials en hun leeftijdsgenoten elders in de wereld zijn bijvoorbeeld een veel lager niveau van optimisme bij de Belgische Gen Y-respondenten, vergeleken met het wereldwijde gemiddelde. Bij de Belgische millennials heerst ook minder stress en angst. Slechts 36% van de Belgische millennials zegt dat ze vaak gestrest zijn, vergeleken met 44% wereldwijd.