Privacyverklaring

Millennials en GenZ'ers sceptisch over maatschappelijke rol van bedrijven

24 september 2019
Tekst
Jo Cobbaut

Millennials en GenZ'ers wereldwijd zijn niet erg overtuigd door inspanningen van bedrijven om te tonen dat ze maatschappelijk een meerwaarde betekenen. De Belgische millennials zijn extra sceptisch én zijn ook een stuk pessimistischer over de economische, sociale en politieke situatie.

Een en ander blijkt uit Deloittes achtste jaarlijkse 'Millennial Survey' bij ruim 13.000 mensen geboren tussen 1983 en 1994. Millennials en GenZ’ers zijn in het licht van de aanhoudende technologische en maatschappelijke disruptie teleurgesteld in de traditionele instellingen, meent Nathalie Vandaele, Human Capital Lead Deloitte Belgium. Ze zijn sceptisch over de motieven van bedrijven en pessimistisch over de economische en sociale vooruitgang.

Belgen worden nog pessimistischer

De meningen van Belgische millennials over bedrijven blijven erop achteruitgaan. In vergelijking met 55 procent van hun wereldwijde tegenhangers is slechts 38 procent van hen ervan overtuigd dat bedrijven over het algemeen een positieve impact hebben op de bredere samenleving. In 2018 waren ze nog met 43 procent.

“Bedrijven zullen hard moeten werken om hun reputatie te verbeteren en de millennials ervan te overtuigen dat ze hun impact op de maatschappij kunnen en willen vergroten", zegt Nathalie Vandaele. “Ze moeten hun rekruteringsmethodes en hun communicatiestrategieën aanpassen, samen met millenials die al actief zijn in de arbeidsmarkt.”

Cyber- en gegevensbeveiliging geen prioriteit

Terwijl bedrijven ook zwaar investeren in cyber- en gegevensbeveiliging, ligt 30 procent van de Belgische millennials er niet van wakker dat ze het slachtoffer kunnen worden van online fraude of persoonlijke gegevensbeveiliging. Ze vinden ook niet dat instellingen of individuen meer inspanningen moeten doen. Voor meer dan de helft van de millennials (56 procent) hoeven (technologie)bedrijven niet meer inspanningen te leveren om de gegevens en de online veiligheid van de mensen te beschermen.

“Ook hier zitten bedrijven en millennials niet op dezelfde lijn”, constateert Vandaele. “Millennials en GenZ’s zijn opgegroeid in een tijdperk waar de impact op connectiviteit, vertrouwen, privacy, sociale mobiliteit en werk enorm is. Deze nieuwe generatie van bedrijfsleiders draagt transparantie hoog in het vaandel. Cyber- en databeveiliging beschouwen ze niet als prioritair. Onderwijs kan een belangrijke rol spelen in het creëren van bewustwording bij mensen die nog niet professioneel actief zijn. Bedrijven kunnen meer tewerkgestelde millennials sensibiliseren om voorrang te geven aan informatiebeveiliging.”

Somber over vooruitzichten

Deloitte bevroeg deze generaties ook met een nieuw instrument, de 'MillZ Mood Monitor'. Die meet elk jaar het optimisme van respondenten over belangrijke politieke, persoonlijke, ecologische en socio-economische kwesties. De scores zijn gebaseerd op de antwoorden op een set van vijf vaste vragen over deze thema’s: economische, sociaal-politieke, persoonlijke, ecologische en zakelijke opvattingen.

“In de eerste editie van de Mood Monitor lieten Belgische millennials een score van 25 optekenen op een totaal van 100, veel lager dan hun tegenhangers elders in de wereld met een score van 39. In groeimarkten is het optimisme van millennials nog groter met een score van 48”, besluit Vandaele.