Privacyverklaring

Metaverse is katapult voor ervaringsgericht leren

2 mei 2022
Tekst
Melanie De Vrieze

Toen Mark Zuckerberg aankondigde dat hij zijn imperium zou omdopen naar ‘metaverse’ waren digitale leerexperten niet verbaasd. In hun wereld biedt metaverse al jaren een waaier aan mogelijkheden.

Dat metaverse hot is, moeten we niet vertellen. Daar heeft Zuckerberg wellicht aan toe bijgedragen. Tijdens een recente MeetUp, bijgewoond door leerexperten van over de ganse wereld, gaven experten Nick Jackleton-Jones (VK), Kenny Tomowo (VK), Sarah Frédérickx (Zwitserland) en Athena Demos (VS) inzicht over de mogelijkheden en kracht van metaverse in de wereld van leren en ontwikkelen.

Welkom aan de andere kant van het internet

Laat ons starten met een definitie. In de wereld van metaverse, dat volgens het panel met kleine letter geschreven wordt, staan we als gebruiker aan de andere kant van het internet. Traditioneel beschouwen we de digitale wereld vanaf de kantlijn. We kijken van buitenaf, overzichtelijk naar het internet via onze browser of smartphone. Vergelijkbaar met de zijlijn van een voetbalveld waar we beschouwen wat er zich op het veld afspeelt. Klassieke eLearnings spelen zich op het veld af. We volgen daarbij de inhoud die op voorhand door iemand anders is ontwikkeld en die we niet kunnen veranderen. In de wereld van metaverse staan we niet naast, maar zitten we midden in de virtuele wereld. Daarbij controleren we de omgeving zelf, bepalen we wie we willen zijn en eigenen we ons kenmerken toe die we in het échte leven niet hebben. Hierbij hadden we nog nooit zo’n knap afgetraind lichaam en rijden we bij wijze van spreken rond met een Ferrari. En hoewel we metaverse vooral associëren met gaming, biedt het een enorm potentieel voor leren. Trouwens, metaverse staat volgens het panel niet naast het échte leven. Zij zien het als een verlengstuk.

Metaverse gaat verder dan eLearning

Leren wordt sterk gedreven door emotie en ervaring. Hier biedt metaverse enorm veel mogelijkheden. Door zelf in de virtuele wereld te stappen, creëren we een omgeving waar we op een veilige en verantwoorde manier beslissingen nemen en ervaringen opdoen die in het echte leven ter duur, te gevaarlijk of gewoonweg onmogelijk zijn.

Het panel beschrijft hoe oliebedrijven vandaag medewerkers in een virtuele wereld laten ontdekken hoe ze in een virtuele onderzeeër olievelden identificeren. Daarbij zien en communiceren ze live met hun collega’s die virtueel naast hen lopen, praten en handelen. Het scenario is op voorhand niet vastgelegd. Deelnemers geven de situatie zelf vorm en dragen de consequenties van hun beslissingen tijdens de virtuele beleving. Vergelijkbaar worden vandaag ook dronepiloten opgeleid die in virtueel vijandelijk gebied opereren. De onvoorspelbaarheid van het scenario vormt het grote verschil met eLearnings of klassieke VR-omgevingen waar deze wel op voorhand beschreven is.

Levensechte emotie en ervaring

Ook de ontwikkeling van soft skills wint bij metaverse. Zo vinden vandaag peer-to-peercoachings tussen collega’s plaats in een gemeenschappelijke virtuele kamer. In realiteit bevinden ze zich elk aan de andere kant van de wereld. Ook het onderwijs is fan van metaverse. Verschillende Amerikaanse scholen ruilden de klassieke lessen archeologie in voor ‘VR-iologie’. Hierbij lopen studenten in de voormiddag door de perfect gekloonde site van Machu Picchu. In de namiddag bezoeken ze het Italiaanse Colosseum, waarbij ze nota bene virtueel gekleed zijn in de klederdracht van die tijd. Het staat buiten kijf dat deze manier van leren veel intensiever is dan een boek en leerkracht vooraan in de klas.

Tot slot werkt deze wereld erg krachtig in op emoties. Emotionele betrokkenheid is een enorme katalysator voor leren en gedragdsverandering. Onderzoek toont aan dat programma’s waarbij deelnemers in metaverse opgaan in de persona van rolstoelpatiënt, blinde of dove persoon, zij achteraf meer empathisch gedrag vertonen in vergelijking tot andere leermethoden. Bewegen in de ogenschijnlijke echte omgeving is confronterender dan inzicht verwerven door observatie en informatie. Volgens studies zou de impact van de klimaatopwarming deelnemers, die via metaverse de confrontatie aangingen, hun gedrag radicaal aanpassen.

Voordelen en obstakels van metaverse

We staan met metaverse aan het begin van een leerrevolutie. De toepassingen bieden ongekende schaalvoordelen. Ook fysieke grenzen van ruimte vallen weg. De wereld wordt hierdoor klein. Metaverse biedt een levensechte, doch veilige, omgeving om te leren vanuit emotie, handelingen, beslissingen en fouten. Het scenario ligt niet vast, net zoals het echte leven.

Nieuwigheden brengen onlosmakelijk ook vragen en bezorgdheden met zich mee. Hoe gaan we om met privacy in deze wereld? In welke mate kun je er anoniem in rondlopen? Is dit een goede zaak of net niet? En wat met pesterijen? Socialemediagebruikers worden vandaag steeds vaker de dupe van belaging en intimidatie. Op de vraag hoe we dit kunnen voorkomen of beperken in de open omgeving van metaverse is niet duidelijk. Ook de curatie van kwalitatieve inhoud, zogenaamde content curation, is een bezorgdheid. Het gevaar bestaat dat, net zoals op sociale media, fake news en inhoudelijke rommel de kracht van de omgeving kan aantasten. Op deze obstakels zijn nog geen antwoorden. Anticiperen is de boodschap.

Laagdrempelig en budgetvriendelijk starten

We staan aan het begin van een nieuw tijdperk met enorme mogelijkheden. In dit artikel beschrijven we situaties en mogelijkheden die voor een grote populatie werden ontwikkeld. Of kritische vaardigheden die letterlijk leven of dood bepalen in het leven van vlees en bloed. Hierbij is de investeringskost sneller te verantwoorden. Maar ook los van zware investeringen kunnen ontdekkers alvast eens proeven van metaverse. Er zijn eenvoudige toepassingen beschikbaar op AltSpaceVR of Mozilla Hubs. Schaf daarbij een goede Occulus of SteamVR-bril aan en u bent in een flits in een andere wereld. Deze zijn vandaag te koop voor minder dan 500 euro.