Privacyverklaring

Melexis steunt leerstoel neurowetenschappen voor sterkere organisaties en mensen

29 augustus 2019
Tekst
Jo Cobbaut

Melexis en Antwerp Management School organiseren een leerstoel over neurowetenschappen om organisaties en mensen sterker te maken. Houder van de leerstoel is prof. dr. Steven Poelmans (foto).

Melexis, een ontwikkelaar van halfgeleideroplossingen, steunt de leerstoel ‘Hoogperformante Organisaties ontwikkelen via Neurowetenschappen en Technologie’. CEO Françoise Chombar heeft het over het “creëren van een yin yang tussen mensen en resultaten”. Dankzij de leerstoel zal Antwerp Management School fundamenteel en toegepast onderzoek doen om organisaties toe te laten evenwichtige leiders te ontwikkelen.

Mentale kracht en gezondheid

Steven Poelmans, houder van de leerstoel, noemt het adagio ‘mens sana in corpore sano’ actueler dan ooit. “Mentale kracht en gezondheid zijn essentieel voor het creëren van kennis en het garanderen van kwaliteit. De hersenen trainen om betere beslissingen te nemen, ook en vooral in tijden van stress, maakt mensen en organisaties performanter en stressbestendiger. Bedrijven die niet investeren in gezondheid en welzijn op het werk, worden straks uit de markt geconcurreerd. Bedrijven die als eerste biometrische data verzamelen, analyseren en toepassen om de performantie en het welzijn te verhogen, zullen straks de koplopers zijn van Industrie 4.0.”

Paradoxaal leiderschap

Met de leerstoel zoekt Steven Poelmans uit hoe organisaties

  • paradoxaal leiderschap kunnen ontwikkelen,
  • burn-outs kunnen voorkomen,
  • digitale transformatie aankunnen en
  • multidisciplinaire beslissingen kunnen nemen in stressomstandigheden.

De leerstoel zet verschillende onderzoekslijnen uit. Steven Poelmans: "In het NeuroTrainingLab™ bijvoorbeeld kijken we hoe deelnemers onder druk interageren in reallife-cases, zoals een conflict op het werk. We maken hun reacties zichtbaar via biometrische gegevens en brengen de deelnemers paradoxaal leiderschap bij (leiderschap dat kan omgaan met situaties waarvan de oplossing niet ligt in een éénduidig scenario, nvdr). In de onderzoekslijn Leading Digitalization onderzoeken we dan weer de rol van leiderschap en de implementatie van Big Data en Artificial Intelligence.”

Het ultieme doel van de leerstoel is aan zowel onderzoekers als mensen in de praktijk te laten zien hoe principes en inzichten uit de neurowetenschappen hen kunnen helpen bij zelfleiderschap, peoplemanagement en welzijn op het werk.