Privacyverklaring

“Marketeers moeten leren ten dienste te staan van de maatschappij”

30 september 2019
Tekst
Partner Content

Wie recent een sollicitatiegesprek met een Millennial voerde, weet het ongetwijfeld: de waarden van (potentiële) medewerkers zijn stevig geëvolueerd. Bedrijven die de trend niet volgen, krijgen het moeilijk. Met Meaningful Marketing biedt vakvereniging BAM een leidraad om als marketeer voorsprong te nemen, inclusief opleidingen en een congres.

Dat de wereld aan een sneltreinvaart evolueert, is een open deur intrappen. De donderdagse betogingen van de ‘klimaatjongeren’ zijn hun tweede jaargang ingegaan, biowinkels schieten als paddenstoelen uit de grond en ‘lokaal’ is een geuzenterm en geen scheldwoord meer.

Bedrijven moeten zich aanpassen willen ze de connectie behouden met de consument. Die noodzaak om het op een andere manier aan te pakken is er op vele vlakken: inzake de aanwerving van Millennials (die werken om te leven en niet leven om te werken), inzake agile en snel werken, maar ook inzake communicatie en marketing.

Ten dienste van de samenleving

Dat is meteen de reden waarom in 2017 de Belgian Association of Marketing (BAM) boven de doopvont werd gehouden. Deze vakvereniging richt zich tot alle marketingprofessionals in ons land en heeft niet toevallig ‘Meaningful Marketing’ als baseline. “Voor ons is dit de richting waarin we marketeers, het marketingvak én bij uitbreiding de bedrijfswereld willen doen evolueren”, verklaart Koen Van Impe, voorzitter van BAM.

De vereniging heeft daartoe een framework ontwikkeld, waarin door middel van zes pijlers marketingprofessionals handvatten krijgen aangereikt om de business van bedrijven op lange termijn veilig te stellen. Ten dienste staan van de samenleving vormt daarbij de basis en pijlers als ‘collaboration’, ‘purpose’, ‘personal’, ‘trust’ en ‘shared value’ dragen daaraan bij.

Hedendaagse marketeer opleiden

Om marketingprofessionals te helpen deze beginselen onder de knie te krijgen, is opleiding fundamenteel. Daarom start BAM binnenkort, naast het reguliere opleidingsaanbod, ook met een Meaningful Marketing Institute met sessies rond de zes pijlers. Dat versterkt het grote opleidingsaanbod dat BAM al heeft rond heel wat thema’s die belangrijk zijn voor de hedendaagse marketeer: digital practice; data-driven marketing; KPI’s, metrics en dashboarding…

Een marketeer moet tegenwoordig heel wat skills bezitten”, gaat Koen Van Impe hier wat verder op in. “Niet alleen moet hij z’n vak kennen, hij moet ook de evoluties in het vakgebied kennen, een persoonlijk netwerk uitbouwen, op de hoogte zijn van de wetten en regels en permanent bijleren. Opleiding staat daarom centraal binnen ons aanbod met jaarlijks zo’n 20-tal programma’s bestaande uit een 50-tal sessies. Voortaan maakt ook meaningful marketing daar een essentieel onderdeel van uit.”

Jaarlijks congres als hoogtepunt

Daarnaast leeft het thema doorheen het hele jaar, zowel binnen de Expert Hubs – waar specialisten elkaar enkele keren per jaar ontmoeten en inspireren – als binnen de overkoepelende activiteiten die BAM organiseert, zoals de verkiezing van de Marketer of the Year of het jaarlijkse event The Rentree, waar Belgische martech start-ups centraal staan.

Het moment waarbij Meaningful Marketing 2 dagen lang hét gespreksitem is, is het BAM Marketing Congress. Dat vindt jaarlijks plaats begin december en biedt een mix van keynote speakers, workshops en andere inspirerende sessies over dit thema. Het is het flagship event van de vereniging.

“Zo proberen we een heel jaar lang te werken aan meer Meaningful Marketing”, besluit Koen Van Impe. “Zodat we met z’n allen ervoor zorgen dat marketing ten volle bijdraagt aan onze samenleving. Dat is niet alleen extreem belangrijk om relevant te zijn voor de consument, maar ook om als bedrijf de juiste medewerkers te kunnen aantrekken. Mensen zijn kritisch tegenover hun werkgever én terecht.”