Privacyverklaring

Loon, zekerheid en nabijheid

16 augustus 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Foto door Julia M Cameron: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/handen-mensen-vrouw-kerels-6995379/

Dichtbij huis werken, jobzekerheid én goed verdienen zijn op dit moment de belangrijkste criteria voor de Belg. Dat maakte de kmo voor één Belg op twee aantrekkelijker dan grote bedrijven als werkgever.

Een en ander blijkt uit een bevraging van uitzendspecialist Vivaldis Interim (een nichespeler gericht op kmo’s en onderdeel van de Copus Groep) bij 1000 werkende Belgen en 350 bedrijven.

Die Belgen willen vooral

  • dicht bij huis werken (26%),
  • goed verdienen (25%) en
  • jobzekerheid (10%).

48% van de Belgen geeft dan ook aan liefst van al voor een Belgische kmo aan de slag te gaan; 23% zou liever voor een groter of internationaal bedrijf werken.

Acht op de tien bevraagde kmo’s zoeken momenteel personeel, waarvan 36% in het kader van een personeelstekort. Verder willen vooral de jongere ondernemers aanwerven (90%), vaak om hun groeiplannen te realiseren (65%).

Door de krapte op de arbeidsmarkt, kijkt 93% van de bedrijven met een personeelstekort nu anders naar aanwervingen en leggen ze de lat net wat lager qua vereiste ervaring of complementariteit met het bestaande team. Maar dat hoeft niet per se negatief te zijn. De kmo’s hopen zo op termijn een loyaler en diverser team uit te bouwen.

De profielen die onze Belgische KMO’s momenteel het moeilijkst vinden zijn

  • gespecialiseerd technische personeel (44%),
  • arbeiders (31%) en
  • productiemedewerkers (21%).

Kmo’s hebben dat personeel nodig om

  • te groeien (51%);
  • de druk op hun organisatie te verminderen (50%);
  • lopende projecten te kunnen bolwerken (38%)

Vooral de jonge ondernemers (<34 jaar) willen aanwerven. Negen op de tien willen personeel aannemen, waarvan 65% in het kader van de expansie van hun bedrijf.

Andere kijk op aanwerven

Om flexibel te blijven, doen acht op tien van onze kmo’s een beroep op tijdelijke werkkrachten. het gaat vooral om uitzendkrachten (59%) en jobstudenten (31%).

Voor hun vaste aanwervingen heeft

  • de helft inmiddels een rekruteringsspecialist onder de arm,
  • probeert 48% zich op LinkedIn in de kijker te werpen en
  • zoekt 41% heil in jobadvertenties.

Kmo’s kijken minder streng naar kandidaten:

  • Zeven op tien zijn vandaag bereid om minder ervaren mensen aan te nemen om die vervolgens zelf op te leiden.
  • Zes op tien legt de lat net wat lager qua vereisten waaraan een kandidaat moet voldoen
  • Eén op vier kijkt wat minder strikt toe op de perfecte match met de rest van het team.

Kmo’s zien daar trouwens ook voordelen in:

  • vier op de tien bedrijven vermoeden dat minder ervaren mensen die een kans krijgen, op termijn loyaler zullen zijn.
  • Drie op tien denken dat zelf opleiden zal leiden tot meer trouw (32%) en
  • drie op tien verwachten tot een diverser team (33%) te komen.

Balans tussen werk en privé weegt sinds corona zwaarder door

Op de jobmarkt heerst echter weinig animo om van werkt te veranderen ‘Slechts’ één op de vijf Belgen geeft aan te overwegen een nieuwe baan te zoeken. Een derde wil vooral zekerheid en wil de huidige job houden.

Voor één op drie werd tijd let het gezin belangrijker sedert de coronacrisis. Eén op twee Belgen wil liefst werken om te leven en minder leven om te werken. Zes op tien Belgen denken dat er bij kmo’s de nodige aandacht is voor een goede balans tussen privé en werk en 68% beschouwt hen als het meest mensgericht.

Toch is er ook een groep van 30% die sneller zullen uitkijken naar een nieuwe job als ze niet meer tevreden zijn. Meer dan een vijfde (22%) geeft dan ook grif toe veeleisender geworden te zijn, net omdat er zoveel alternatieven op de jobmarkt zijn.

Kmo interessantste werkgever in huidige tijdsgeest

De kmo ligt goed bij nogal wat werknemers. Ze appreciëren

  • de familiale sfeer (39% in top 3),
  • de beperkte afstand (23% in top 3) en
  • zich echt belangrijk voelen als deel van kleiner team (21% in top 3).

Grote bedrijven (meert dan 250 werknemers) associëren ze met

  • meer hiërarchie,
  • meer administratie en procedures en
  • minder connectie met collega’s.

Al bieden zij in de ogen van de kandidaat wel interessante voorwaarden, meer doorgroeimogelijkheden en meer faciliteiten (rond bv welzijn).

Bijna de helft van de Belgen (48%) geeft dan ook aan het liefst van al voor een kmo te willen werken, 23% verkiest een groter bedrijf of een multinational.