Privacyverklaring

LinkedIn ziet 'empathie' als centraal thema voor hr

28 januari 2020
Tekst
Jo Cobbaut

LinkedIn ziet vier trends op het vlak van rekruteren en retentie: de werknemerservaring, analytics, interne rekrutering en de multigeneratie werknemerspopulatie. Die vier hebben een rode draad: empathie.

In 2020 Global Talent Trends bundelt LinkedIn data over het gedrag van zijn leden, een bevraging bij 7.000 professionals en 40 diepte-interviews. Dat leverde vier trends op.

94 procent van de bevraagde talent professionals vindt de employee experience of werknemerservaring zeer belangrijk voor de toekomst van het rekruteren.Voor 85 procent is dat people analytics, 82 procent noemt interne rekrutering en 74 procent wijst de multigenerationele werknemerspopulatie aan als zeer belangrijk voor de toekomst van het rekruteren.

Empathie

Empathie zal de manier waarop organisaties rekruteren en mensen behouden helemaal bepalen in 2020, concludeert LinkedIn. Ze moeten hun medewerkers beter begrijpen om hen beter van dienst te kunnen zijn. LinkedIn vernoemt in dat verband al het initiatief van bijna tweehonderd ceo's die vorig jaar in een 'Statement on the Purpose of a Corporation' verklaarden dat niet enkel aandeelhouderswaarde meer primeert, maar de purpose. Dat houdt ook in: investeren in medewerkers.

In alle trends staat empathie centraal, zo stelt LinkedIn. Wat is employee experience immers anders dan een manier om optimaal om mensen geven. En met de adolescentie van people analytics leggen we meer klemtoon op een beter begrip van menselijk gedrag. Het herontdekken van interne rekrutering focust op de bevordering van mensen en hun groei. En ten slotte accentueert de multigenerationele benadering van de werknemerspopulatie het erkennen van ieders sterktes.