Kom eens creatief uit de hoek bij het verlonen

3 juni 2021
Tekst
Patrick Verhoest
Beeld
GF
Kom eens creatief uit de hoek bij het verlonen

Wat creativiteit van de werkgever kan geen kwaad bij het verlonen. Medewerkers appreciëren aspecten die ze niet hebben zien aankomen.

Een evenwichtig loon is transparant, gelijkwaardig en rechtvaardig. Het is bij voorkeur gericht op prestaties. Maar werkgevers moeten alvast beginnen met een goede communicatie naar hun medewerker over diens loon. Dat waren de bevindingen van de comp & ben en hr-specialisten rond de virtuele ronde tafel van HRmagazine. Het uitgebreide verslag leest u in ons juni-nummer. De specialisten waren het er ook over eens dat wat creativiteit geen kwaad kan bij het verlonen. Het mag wel eens anders dan de voorziene geldelijke middelen.

Schouderklopje

Vandaag proberen heel wat werkgevers via een cafetariaplan tegemoet te komen aan de wensen van hun werknemers. Dat is ook zo bij Greenyard, zo bevestigt Group Comp & Ben Advisor Tom Meulemans: “Medewerkers kunnen een percentage van hun eindejaarspremie optimaliseren en ze kunnen vakantiedagen aankopen. Wie bij zijn bedrijfswagen voor een lager budget kiest, kan een fiets huren. Dat zijn een aantal mogelijkheden waar werknemers handig gebruik van maken. Toch voel ik ook veel voor een schouderklopje nu en dan. Twintig jaar geleden kreeg ik een bon om eens sjiek te gaan eten op restaurant met mijn echtgenote. Dat is me bijgebleven. Het kost niet veel aan het bedrijf, maar je tovert er een gewaardeerd iets mee uit je toverhoed.”

Creativiteit

Werknemers mogen creativiteit ook als een vorm van beloning zien. Dat is de mening van Annelies Baelus, Director van het Acerta Talent Boost Center: “Een opleiding mogen volgen of kunnen gaan bijtanken op een seminarie vindt een aantal mensen superbelangrijk en leuk. Het wakkert creativiteit en motivatie aan. Sommige collega’s zien opleiding als een bonus. Als werkgever kan je je mensen laten ontwikkelen en dat is fijn voor beiden.” Ook Bram Staelens, comp & ben manager bij SUEZ, gaat mee in het verhaal: “Het hangt vaak af van hoe je zaken aanbiedt. Een bonus die je verwacht, wordt op de duur vanzelfsprekend. Iets kunnen gaan eten komt onverwacht en slaat daarom in. Ik denk ook aan de maaltijdboxen die bedrijven lieten afgeven bij hun mensen thuis. Dat werd sterk geapprecieerd.”

Annelies Baelus

Rol van de chef

Volgens Tom Meulemans, heeft de lijnmanager een belangrijke functie als het creativiteit bij verlonen betreft: “Je moet niet alles in policies gooien. De lijnmanager kent het beste zijn mensen en weet wat ze nodig hebben. Sommige medewerkers bloeien open als ze in een project kunnen stappen met andere departementen. Zelf voel ik me ook zo en ik zie het dan ook als een beloning als mijn baas me in een interessant Europees project dropt. Dan moet ik uit mijn comfortzone.”

Bram Staelens (SUEZ)
Ik voel veel voor schouderklopjes
Tom Meulemans (Greenyard)