Privacyverklaring

Kennismanagement in een diverse omgeving

1 november 2019
Tekst
Patrick Verhoest

Kennis bewaren is een grote uitdaging voor moderne bedrijven. Die kennis laten delen en in de hoofden van de medewerkers krijgen, is even belangrijk. Bagger- en bouwbedrijf Jan De Nul Group bracht de opdracht onder in een aparte afdeling.

Jan De Nul Group is een zeer divers bedrijf, weet hr-businesspartner Eline Vandenbroeck. “Ons personeel bestaat uit arbeiders, crew en staffuncties van diverse nationaliteiten. De verschillende culturen maken de uitdaging alleen nog groter.” Die opdracht wordt door kennisexpert Bruno Koninckx (Knowledgeflow) omschreven als Performance Support. De term betekent dat een bedrijf de informatie moet aanreiken die de werknemers nodig hebben op het moment dat ze die nodig hebben om een bepaalde taak uit te voeren. Daarvoor zijn een aantal – steeds meer digitale – tools aangewezen. De keuze van de tool is van groot belang, maar ook de inhoud, vertelt Bruno Koninckx. “De tool mag niet de eerste de beste databank zijn. De materie moet bovendien zo zijn aangebracht dat medewerkers ze willen raadplegen. Wij pleiten ervoor om de informatie op een heel bondige, korte en gestructureerde manier aan te leveren.”

Aparte afdeling
Jan De Nul Group bracht de kennisopdracht onder in een aparte afdeling. Het departement heet KPI (Knowledge, Process & Innovation). Inge Van Tomme is er projectmanager. Starters krijgen via de Jan De Nul Academy, onderdeel van KPI, een viertal weken opleiding door experten van het bedrijf zelf. Nadien vertrekken de opgeleide werknemers naar een van de projecten of schepen die wereldwijd actief zijn. Dat internationale doelpubliek kan dus niet om de haverklap bij elkaar worden geroepen voor klassikale trainingen. Van Tomme: “We zochten naar minder fysieke oplossingen en stapten richting e-tools en platformen die de kennisdeling ondersteunden. Zo kwamen we bij twee kennissystemen. (zie kadertje). Enerzijds stelt onze eAcademy e-learning modules voor verschillende functies ter beschikking. Anderzijds zullen heel wat algemene en specifieke kennisbronnen toegankelijk zijn in onze Expert Academy, het tweede systeem, dat momenteel in volle ontwikkeling is.”

Evolutie
Bruno Koninck looft het feit dat voor de keuze van de systemen bij Jan De Nul Group rekening is gehouden met de noden van de medewerkers. Te vaak ziet hij nog dat bedrijven inzetten op één tool, waarmee ze alle kennisdeling willen afdekken. In tijden van technology based learningraadt hij zijn klanten aan te kijken wat er op de markt is en dat uit te testen in functie van de wensen van de eindgebruiker. “Als medewerkers veel tijd nodig hebben om aan informatie te geraken, haken ze af. Ik pleit voor een combinatie van push en pull waarbij de drempel laag blijft.”

Ook voor Eline Vandenbroeck is de tool van minder belang. “We blijven onze medewerkers stimuleren om continu te leren. Daarvoor proberen we mensen betrokken te maken, waardoor ze sneller kennis gaan delen en opzoeken. Projecten zijn op zich sociale gebeurtenissen. De deelnemers moeten samen resultaten halen en kennis delen via open feedback. Dat ondersteunen we naast de platformen die we aanbieden.”

Verantwoordelijkheid
Jan De Nul Group vertrouwt de kennisverantwoordelijkheid toe aan het departement KPI. Toch zet ook de hr-afdeling de schouders mee onder de opdracht, bevestigt Eline Vandenbroeck. Beide afdelingen kijken met een eigen bril naar de taak, maar werken nauw samen: “Een hr-afdeling in het algemeen is niet altijd de meest innovatieve of technisch ingestelde afdeling om deze uitdaging te beheren. Het is dus een toegevoegde waarde dat het een aparte afdeling binnen Jan De Nul Group is. Hr heeft als opdracht om de mensen zich verantwoordelijk te laten voelen voor hun kennis, expertise en meteen ook hun doorgroeimogelijkheden.”