Privacyverklaring

Karen Donders over de hr-prioriteiten van VRT

15 maart 2022
Tekst
Melanie De Vrieze
Beeld
Wouter Van Vaerenbergh

Sedert haar start in oktober vorig jaar in de rol van directeur talent & organisatie van de openbare omroep, heeft Karen Donders haar hr-prioriteiten helder.

Pijler 1 - De digitale groeisprong van de VRT

“Rekrutering speelt daar een belangrijke rol. Als wij morgen een vacature hebben voor een TikTok-journalist bij VRT Nieuws, dan krijgen wij daar minstens honderdvijftig reacties op. We mogen niet klagen over de instroom van dit soort profielen. Het wordt moeilijker voor de meer technische profielen, die bijvoorbeeld in een virtuele studio volledig green key opnemen. Dat vergt zeer specifieke competenties. Daarvoor trekken we nieuw talent aan, maar we leiden ook onze eigen medewerkers op. Het is een intensieve omscholing, waarbij het niet volstaat om die medewerkers één uur per week opleiding te geven. Ze kunnen niet even weglopen bij de opname van Terzake of de technische ondersteuning van een radio-opname, maar moeten dit echt in die studio leren. We vervangen hen dan vaak door freelancers of andere vaste medewerkers. Vanuit hr investeren wij net iets meer tijd in het plannen van die opleidingen en om medewerkers daarin mee te krijgen en te enthousiasmeren. Het is vooral belangrijk dat het opleidingsaanbod goed aansluit bij de noden op de vloer en dat je medewerkers bereikt die de opleiding nodig hebben. We slagen daar steeds beter in. De VRT is sinds 1931 een lineair georganiseerde organisatie, niet alleen op vlak van content, maar ook op vlak van hr-processen. Je moet die structuur en mindset beginnen keren en dat proberen we vanuit hr te doen.

Pijler 2: leiderschap

“De VRT is een onderneming die zeer resultaatsgedreven werkt. Er is de druk om iedere dag om zeven uur het journaal op televisie te krijgen. Door die hoge ritmiek komt bij het leidinggeven de focus om het beste uit het team te halen wel eens te vervallen. Of omgekeerd houden de leidinggevenden zoveel rekening met het team dat ze het doel niet meer voor ogen hebben. De komende jaren willen we meer sturen op die responsabilisering.”

Pijler 3: een meer performantiegedreven cultuur.

“We willen de medewerkers meer verlonen in functie van hun performantie, niet alleen om de eigen doelstellingen te realiseren maar ook die van hun collega’s. Die aandacht voor performantie gaat hand in hand met welzijn. Als je veel van medewerkers vraagt, moeten ze ook het recht hebben op een veilige werkomgeving waarin ze hun job kunnen doen. We zetten harder in op sociale integriteit. Onlangs tekenden we met de mediasector een engagementsverklaring op vlak van sociale integriteit en grensoverschrijdend gedrag.”

“Door die drie pijlers trek ik altijd een vierde, namelijk om als afdeling Talent en Organisatie nog iets dichter bij de medewerkers te staan. Ik geloof niet in een organisatie met daarnaast de hr-afdeling. Die twee moeten goed op elkaar afgestemd zijn.”

Abonnees lezen het volledige gesprek in HRmagazine van april 2022.