Privacyverklaring

Iedereen wil loon naar werk, maar het juiste loon is maatwerk

14 september 2021
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
shutterstock

Voor 75% van de Belgen blijft het loon een belangrijke bron van motivatie op het werk. Tegelijk is bijna één Belg op twee (48%) van oordeel dat de inhoud van zijn dagelijks werk een essentiële bron van motivatie is.

Een en ander blijkt uit een studie van Partena Professional. Dat betekent ook dat 25% van de Belgen hun loon dus niet beschouwen als hun belangrijkste bron van motivatie op het werk. Bijna één Belg op twee (48%) beschouwt de inhoud van zijn of haar werk als de belangrijkste bron van dagelijkse motivatie. “Dit toont duidelijk aan dat het een niet zonder het ander gaat. Het is belangrijk te werken op alle elementen om talenten te motiveren en aan boord te houden. Het loon kan uiteraard op korte termijn een impact hebben op de motivatie en tevredenheid op het werk, maar zal op middellange en lange termijn weinig impact hebben op de retentie en het welbevinden van de werknemer,” aldus David Gerin, Business Development Manager bij Partena Professional.

Flexibiliteit in alle aspecten

David Gerin ziet ook dat telewerk sinds de coronapandemie definitief zijn intrede heeft gedaan in het dagelijks leven van veel werknemers, maar slechts één Belg op drie (36%) ziet dit als een belangrijke bron van motivatie op het werk. Eén Belg op twee daarentegen beschouwt flexibiliteit op het werk, in alle aspecten, als essentieel voor zijn motivatie. Ook al blijft het loon een belangrijke impact hebben, doorgroeimogelijkheden binnen een onderneming zijn nog steeds zeer belangrijk voor de motivatie van werknemers in België.”

Jong en minder jong, niet dezelfde motivatiebronnen

Uiteraard zullen verwachtingen, ambities en prioriteiten evolueren in de loop van een carrière. En zo zijn ook de motivatiebronnen niet dezelfde voor de jongste en de oudste werknemers. Terwijl een firmawagen in het loonpakket een sterke bron van motivatie is voor jonge werknemers, halen oudere werknemers hun motivatie meer uit de aanwezigheid van verzekeringen. Dezelfde vaststelling kan gedaan worden voor de hogere sociale klassen.

Uit de studie van Partena Professional blijkt ook een verschil in motivatiebronnen tussen mannen en vrouwen. 55% van de werknemers vinden maaltijdcheques een belangrijk voordeel, maar vooral vrouwen vinden dat. Mannen en jongeren blijven vooral geïnteresseerd in een firmawagen.

De verwachtingen van werknemers verschillen sterk naargelang hun persoonlijke situatie; een aangepast loonpakket is belangrijk om competitief en aantrekkelijk te blijven, zo concludeert Patrick Van Hool. De directeur bij Partena Business Solutions gelooft dan ook sterk in cafetariaplannen.