Privacyverklaring

HR Seminar Employee Journey - Zie de employee journey als strategisch

25 juni 2019
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Fredography

In een panelgesprek op ons HR Seminar over de Employee Experience kregen Serge Peeters (Proximus) en Mathias Theunis (Elia) het gezelschap van Dirk Coenen van Cevora. Het trio ziet dat we nog een weg te gaan hebben naar de employee journey. Al leren we wel uit experimenten.

Cevora ziet digitaal en datagedreven werken als een te ontwikkelen competentie voor HR. We beschikken dankzij slimme tools over veel informatie over medewerkers. Dirk Coenen: “Toch is een succesvolle employee journey niet alleen de verantwoordelijkheid van HR, wel van alle afdelingen samen. Maak van de employee journey een deel van je strategie en je bedrijfscultuur.”

Contactpunten

Mathias Theunis bevestigt vanuit zijn ervaring bij Elia. “Het is een uitdaging om managers voldoende aandacht te doen schenken voor de zogenaamde contactpunten in het traject dat de medewerker aflegt. HR levert vanuit een aanwervingsproces gemotiveerde nieuwe medewerkers af. Daarna is het aan de leidinggevende om die motivatie hoog te houden.”

Proximus zet opleidingsprogramma’s in om managers te sensibiliseren voor de “momenten van de waarheid” van een teamlid. Zo overstijgt de employee experience de technologie: “managen blijft in de eerste plaats een proces van mens tot mens.”

Afwachtende kmo's

Dirk Coenen pleit voor voorzichtigheid. “België is een land van KMO’s. Die arbeidsmarkt reageert doorgaans wat afwachtend op technologie om in te zetten in processen zoals personeelsselectie. Serge Peeters beaamt: “Voor sommige kandidaten is een vlog opnemen een blokkerende factor. Dat zien we in onze data”.

Andere sprekers op HRSeminar over de Employee Experience: Mathias Theunis (Elia), Serge Peeters (Proximus), Dirk Coenen en Stéphane Verbrugge (Cevora)

Tekst: Gert Verlinden