Privacyverklaring

HR Seminar Employee Journey - Van HR naar Human Experience

26 juni 2019
Tekst
Jo Cobbaut

Het was zowaar een Head of Marketing dat het HR Seminar van juni aftrapte. Stéphane Verbrugge van Cevora laat de deelnemers door een marketingbril naar de employee journey kijken.

“Bedrijven zien er vandaag uit als glazen huizen. Overal lees of bekijk je ervaringen van consumenten. HR ontsnapt niet, denk bijvoorbeeld aan platformen zoals Glassdoor, waar je referenties van medewerkers leest.” Daarom pleit Stéphane voor een verschuiving van Human Resources naar Human Experiences. De employee experience nestelt zich in processen zoals rekrutering, onboarding, ontwikkeling... tot zelfs in het afscheid nemen van collega’s.

Design Thinking

Met behulp van Design Thinking definieerde Cevora sleutelmomenten in de “reis van een medewerker”, bijvoorbeeld een verhuis van het bedrijf, een nieuwe baas of het kersverse vaderschap. Hoe je als moderne HR professional helpt om van deze momenten positieve ervaringen te maken? “Dat vergt nieuwe technische, sociaal communicatieve, strategische en toekomst gerichte skills”, aldus Stéphane. “Technologie zoals een chatbot maakt opnieuw meer tijd vrij voor de menselijke vaardigheden op sleutelmomenten in de employee journey.”

Start klein

Hij geeft alvast enkele tips: “Start klein en creëer goodwill, bijvoorbeeld elke medewerker origineel feliciteren met zijn verjaardag. Of leidinggevenden aanmoedigen regelmatig samen te eten met de teamleden. Met een app beheer je dat proces zelfs structureel. In een groot bedrijf een gepersonaliseerde ervaring beleven is zo perfect haalbaar.

Andere sprekers op HRSeminar over de Employee Journey: Mathias Theunis, Serge Peeters (Proximus) en Dirk Coenen (Cevora)

Tekst: Gert Verlinden