Privacyverklaring

Hr-oplossingen in acht stappen

3 mei 2021
Tekst
Patrick Verhoest

Het Belgische nucleaire onderzoekscentrum SCK CEN kreeg drie studenten van EHSAL Management School op stage. Meteen losten ze een aantal opleidingsvraagstukken op.

Elain Bielen, Marine Van Herreweghe en Marisya Verstappen volgden een Postgraduaat HRM aan de EHSAL Management School. Nathalie Pots, programmacoördinator HRM: “In het kader van het vak Learning & Development kozen de drie de praktijkcase van SCK CEN uit het aanbod van bedrijven dat door docente Veronika Wuyts werd aangedragen.”

SKC CEN

Voor Suzy Van Dun, verantwoordelijk voor Learning & Development bij het Belgische nucleaire onderzoekscentrum, was het de eerste kennismaking met studenten van Veronika Wuyts, die de studenten opvolgde via tussentijdse coaching: “We hebben een intern documentmanagementsysteem, dat je kunt vergelijken met een cloud. Daar staan onze documenten veilig voor de buitenwereld. Nieuwe medewerkers kregen daarover een drie uur durende klassikale training als basisopleiding. Onze twee IT-verantwoordelijken wilden ook een vorming aanbieden voor gevorderden, maar het opzetten en onderhouden van de vormingen was heel tijdrovend. We besloten de vraag in de schoot van onze studenten te gooien.”

Achtveldenmodel

De studenten gingen de vraag te lijf met het achtveldenmodel van Kessels & Smit, vertelt Marisya Verstappen: “Dat is een techniek om in acht stappen inzicht te krijgen in een probleem binnen een organisatie. Daarna organiseer je een oplossing en controleer je of het aangebrachte antwoord effectief werkt.” Marine Van Herreweghe: “We pakten het probleem aan als een echte consultant. We onderzochten of de vraag de juiste was en hoe beleidsmakers en werknemers naar de vraag keken. We gingen na of de oplossingen en instrumenten die we voorstelden, effectief waren.”

Elain Bielen: “We mochten ons bij SCK-CEN inwerken en ons omringen met de juiste medewerkers. We gingen er te werk als consultants, die het bedrijf bijstaan en niet als studenten die een werkje afleverden. Onze opbouwende kritiek viel in goede aarde. Oplossingen werden nooit van tafel geveegd, maar ernstig genomen en geïmplementeerd.”

Oplossingen in de praktijk

De suggesties haalden al voor een groot deel de praktijk. Suzy Van Dun: ”Hun eerste voorstel was de klassikale basisopleiding te vervangen door een e-learning. Iedereen kan de vorming nu vanop afstand en op eigen initiatief doornemen. Dat was goed getimed in coronatijden. De studenten bestudeerden welke provider geschikt was voor die opdracht. Ook daar hebben we hun advies gevolgd. We kregen het nodige budget bij elkaar en konden hun suggesties implementeren. Ze stelden ons voor om de voor gevorderden klassikaal te geven, wat we ook deden implementeerden. Hun andere voorstellen – een jaarlijks webinar en een it-aanspreekpunt per team – weerhouden we, maar bekijken we concreet. Ik wil nog met studenten werken na deze ervaring. Hun frisse kijk op de zaken wil ik toepassen op onze aanpak rond onboarding voor leidinggevenden.”