Hr-lessen in de praktijk

1 april 2020
Tekst
Patrick Verhoest
Hr-lessen in de praktijk

VIVES wil medewerkers opleiden, die een hr-beleid bepalen en uitvoeren met zorg voor het welzijn van de medewerkers. “Daar wordt elk bedrijf beter van”, zegt Anja Van Roose, coördinator hr-management.

De afgestudeerden gaan, dankzij hun uitgebreide hr-skills en hun taal- en contactvaardigheid, meteen aan de slag in gevarieerde hr-functies. Studente Anaïs Rondel getuigt over twee ervaringen, waarbij ze de aangeleerde competenties uit haar vorming kon toepassen in de praktijk.

Virtuele onderneming
Het eerste voorbeeld is het eindproject waarbij zes studenten een virtuele onderneming leiden. Iedereen heeft zijn eigen functie. Anaïs Rondel: “Als hr-manager leerde ik kandidaten zoeken en hun competenties ontwikkelen. We konden zelf functieprofielen opmaken en de competenties analyseren die we nodig hadden. Bij de sollicitatiegesprekken was telkens iemand vanuit de praktijk aanwezig om feedback te geven. We leerden de sociale wetgeving kennen door een loonbeleid en een zwangerschapsprocedure uit te schrijven.”

Drum Drum
Het tweede project was een sociale mediacampagne, die werd uitgetekend bij Drum Drum, een 140 medewerkers tellend bedrijf dat actief is in de circulaire economie. Het bedrijf is internationaal bezig met het ophalen, herconditioneren en recycleren van industriële verpakkingen. Het worstelt met het vinden van technische profielen op de krappe arbeidsmarkt. Anaïs Rondel: “We werden gevraagd om met de zaakvoerder een project rond sociale media en internet uit te werken, om de zoektocht naar nieuwe medewerkers te vergemakkelijken. We schreven een aanpak uit voor Facebook, Youtube en Instagram. We suggereerden hoe de website beter kon en hoe ze zelf andere scholen konden aanspreken via sociale media. Daarnaast adviseerden we om een ipad aan te kopen, waarmee werknemers hun eigen activiteit filmden en de video nadien zelf online plaatsten als getuigenis om nieuwe krachten aan te trekken.”

Ceo-stoel
Philippe Verstraete, ceo van Drum Drum, reageert enthousiast. Hij was aangenaam verrast door de hr-aanpak van de studenten, hun kennis van de arbeidsmarkt, de hands-onmentaliteit, de standpunten als ceo en hun levendige kennis van de sociale media. “Zes maand geleden hadden we alleen een website en deden we niets via sociale media. Eerst voegden we een jobpagina toe aan onze website en leerden ook werken met LinkedIn. Samen met het delen van de ervaringen via Facebook leverde me dat al heel wat meer kandidaten op. De naambekendheid van het bedrijf groeit.”

Praktisch probleem
Voor de ceo zijn niet alle problemen van de baan. Veel nuttige ideeën leken niet meteen implementeerbaar. “Ik denk nu sterk na over hoe ik die andere ideeën kan realiseren. Ik zit in de fase dat ik bots op de praktische bezwaren bij het uitwerken ervan. In mijn bedrijf heb ik namelijk niet voldoende expertise om alles op poten te zetten en te onderhouden. Maar dat neemt niet weg dat ik een heel goede ervaring overhoud aan de manier waarop VIVES me praktische tips gaf vanuit hun hr-ervaring en hun blik op mijn positie.”