Privacyverklaring

Hr en preventie tijdens een pandemie

25 februari 2021
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Pedeo Hogedrukgieterij

Een onschuldige reis met vrienden naar Atlético Madrid begin maart loopt niet goed af: “We zijn met zijn allen ziek geworden. Op 18 maart, de start van de lockdown, werd ik opgenomen in het ziekenhuis met ernstige symptomen,” zo blikt Lieven Barbier terug.

De HR manager bij hogedrukgieterij Pedeo lag drie weken op de Covid-19-afdeling en kon pas begin mei weer aan de slag. “Deeltijds, want herstellen ging traag.” Lieven Barbier is zijn collega’s dankbaar die in die periode zijn taken konden overnemen.

Onzekerheid

Zijn collega Jan Depraetere, preventieadviseur in de hogedrukgieterij, wordt al vroeg geconfronteerd met verlies: “In het begin van de pandemie verlies ik mijn vader aan het virus: een gezonde, fitte man van 89 jaar. Maar twee weken na zijn besmetting overlijdt hij. Afscheid nemen kon niet. Door mijn privésituatie en job ben ik het voorbije jaar volledig opgeslorpt door de risico’s van het virus. Ik merk dat dit soms angst aanwakkert. Het is goed om regelmatig naar de positieve dingen te kijken, als een soort reset.”

Vlnr. Jan Depraetere en Lieven Barbier

“Ik zag vooral veel onzekerheid bij de medewerkers, door de berichten in de media”, zegt Lieven Barbier (HRmanager), “ongerustheid over de werkzekerheid, over de economie, bedrijven die in de problemen kwamen, onzekerheid over de toekomst… het maakte indruk op de medewerkers”.

Blijven leveren aan klanten gaf medewerkers vertrouwen

Preventieadviseur Jan Depraetere herinnert zich hoe het in het begin ook zoeken was naar informatie: “Op officiële websites, via de arbeidsgeneesheer, tijdens webinars en in specifieke Facebookgroepen … ik volgde het allemaal en stemde dan af met experten om zicht te krijgen op het grotere plaatje en prioriteiten te kunnen stellen zonder belangrijke details uit het oog te verliezen. Zo moeten bijvoorbeeld ook alle contactoppervlakken meermaals ontsmet worden. Voor iedere uitdaging die werd afgevinkt, kwam er een nieuw hoofdbreken bij. Ook onze medewerkers zelf brachten mogelijke risico’s aan het licht en motiveerden elkaar om de regels toe te passen.”

Pedeo levert onderdelen aan bedrijven in uiteenlopende sectoren en had heel wat af te stemmen met klanten en leveranciers.  Een hele keten stond onder druk. “Maar onze klanten waren blij dat wij konden blijven leveren en dat stelde ook de medewerkers gerust,” zo zag Jan Depraetere.

Oplossingen op maat

“Je probeert van in het begin aan zoveel mogelijk zaken te denken, maar er is voortschrijdend inzicht bij alle partijen.” Jan baseerde zich op officiële richtlijnen van de overheid, maar instructiedocumenten en checklijsten van verschillende instanties werden versie na versie langer en gedetailleerder.

Telewerken in een productieomgeving is niet evident. “In een aantal rollen ligt dat moeilijker. In de productiehal aanwezig zijn, een gietstuk in handen nemen, voor sommige functies is het cruciaal,” vertelt Jan.

Angst

De regels handhaven, zonder daarmee de angst te vergroten. Lieven beseft dat dit een belangrijk evenwicht is: “Ik ben soms emotioneel door wat ik heb meegemaakt, maar niet echt angstig. Angst is mogelijks een nog grotere bedreiging dan het virus zelf. Covid en mijn verblijf in het ziekenhuis hebben mij nog meer doen nadenken over de waarden van het leven, over het welbevinden van onze medewerkers. We zien ook dat de mensen elkaar en het bedrijf missen als ze veel thuis werken.”

Jan Depraetere denkt als preventieadviseur ook aan ergonomisch werken van thuis uit: “Aan de telewerkers heb ik richtlijnen voor een gezonde zithouding gestuurd. Bij het thuiswerken is dit nog belangrijker, omdat de stoel daar niet altijd afgestemd is op bureauwerk. Maar ik informeer hen ook over het belang van een goede verluchting, verlichting, de juiste werktemperatuur, of voldoende bewegen. De crisis zet een aantal zaken op scherp en dat is positief.”

Verbondenheid

Verbondenheid met het bedrijf en de collega’s behouden was bij Pedeo altijd al een prioriteit, al van vóór de pandemie, maar is het nu nog meer. Dit leverde aan aantal mooie initiatieven op.

“We hielden al ontbijtsessies met alle collega’s”, glimlacht Lieven Barbier,  “in kleine groepjes en uiteraard helemaal coronaproof. Het management was er bij, om te luisteren. Ventileren, tijd investeren in echt contact, dat geeft letterlijk zuurstof. Waarschijnlijk gaan we dit in de toekomst nog doen. Ook met de feestdagen stuurden we de collega’s een apero-mand. Toch leuk dat de crisis ook positieve dingen heeft meegebracht. Ik denk dat Jan als preventieadviseur en ikzelf als hr-manager elkaar goed aanvullen. Het is een verhaal van risico’s identificeren en aanpakken, om net daardoor een relatieve rust te brengen bij alle medewerkers. Pedeo is een mooi bedrijf en daar zijn we fier op.”

Lieven Barbier: “Nu beseffen we maar al te goed hoe belangrijk kleine gebaren zijn: een telefoontje, of een babbel op het bureau. Zo blijf ik het ook heel ongemakkelijk vinden om geen hand te geven. Het is een symbool waarvoor we nog geen vervanger hebben gevonden.” De beide heren beseffen dat het echte normaal niet onmiddellijk terugkomt. “Nog even volhouden, maar het komt goed. Carpe Diem!”