Privacyverklaring

Hr en data: “Er zijn geen excuses meer”

26 september 2022
Tekst
Patrick Verhoest
Beeld
Tom Mentens (foto Wouter Van Vaerenbergh)

Digitale experten zien nog hr-afdelingen die niet werken met data en die geen digitale strategie hebben uitgetekend. Daar is nochtans geen reden meer voor, zo bedenkt Tom Mentens.

Tom Mentens is lead hr transformation bij Flexso for People. Hij ziet dat organisaties niet zelden pas in beweging komen als de continuïteit van hr in gevaar komt, of als er een burning platform is. Tom: “Bedrijven starten dan met de digitalisering van een departement om bij te blijven met hun employer brand. Een werkgeversmerk bestaat immers niet alleen vanuit een idee over een job, maar ook uit het beeld van de werkomgeving. Wie in dergelijk bedrijf komt werken, riskeert een soort van disconnectie. Starters komen in een niet-gedigitaliseerde omgeving terecht en zijn ontgoocheld. Je riskeert dat er geen uniformiteit is tussen hoe een werkgever zich positioneert aan de buitenkant en hoe de processen werken aan de binnenkant. Dat kan het aantrekken van mensen op termijn bemoeilijken. Een ander burning platform is een bestaande technologie waarvan de licenties aflopen en waar er niet echt tevredenheid over is. Dit is een momentum om één en ander te herdenken.”

Urgentie

Tom Mentens pleit voor het uittekenen van een lange termijn hr-strategie, waaruit een plan volgt om te digitaliseren. “We kunnen de vertaling naar een digitale strategie maken en die begint met het streven naar meer efficiëntie. We willen bij onze klanten zijn en niet onze tijd verliezen met ingewikkelde papieren processen. Efficiëntie kan tijdswinst betekenen, maar ook meer ruimte voor belangrijke taken.”

Niet alleen een digitale hr, maar ook een digitale vloot, een digitale finance en een digitale administratie, kunnen bijdragen tot meer engagement bij medewerkers. “Zo ontstaat een digitalisatiegolf vanuit een hr-visie. Dat alles heeft impact op de experience. Vraag is wel wie bij deze evolutie de voortrekker moet zijn?”

Phygital

Digitaliseren bij hr gaat dus verder dan de verlofaanvragen automatiseren of het vinden van de juiste opleiding. “Ook het oplossen van problemen met de pc en de auto komen aan de beurt. We digitaliseren het geheel. Als we een businesscase maken, stappen we naar de ceo en cio om aan te tonen wat uit de digitalisatie kan gehaald worden. We kwantificeren, al is dat voor hr-zaken niet steeds gemakkelijk.” Uiteindelijk moet het project een balans vinden tussen het digitale – bij voorbeeld het werken met een chatbot – en het menselijke – bij voorbeeld een goed gesprek. “We streven naar phygital, een combinatie van fysiek en digitaal. Als je daar uitkomt, krijg je een positief effect op de medewerkerservaring.”

(Tom Mentens zit mee aan onze Ronde Tafel Digital Strategy die verschijnt in HRMagazine van oktober 2022)