Privacyverklaring

Hr-diensten digitaliseren nu snel

26 november 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Vier op de tien werknemers moeten vandaag nog langs de personeeldienst voor hr-kwesties die makkelijk digitaal zouden kunnen worden afgehandeld. Meer dan zes op de tien bedrijven hebben al plannen om de ‘hr-dienstverlening naar medewerkers’ te verbeteren. In België is dit payroll zelfs de absolute topprioriteit.

Een en ander blijkt uit een bevraging door SD Worx. Vlottere hr verbetert de employee experience, maar versnelt ook de bedrijfsprocessen. De progressiemarge blijkt in ieder geval nog groot. Ruim 62% van de Belgische bedrijven is vandaag niet tot deels ontevreden over hun digitale tools voor werknemers. Het Europese gemiddelde ligt hier op 54,4 procent.

Verder bleek uit het onderzoek dat 42 procent van de Belgische werknemers nog altijd bij de personeelsdienst moet passeren als ze met een vraag of een probleem zitten rond loon, werktijden, leeropportuniteiten, loopbaan en afwezigheden (ziekte of verlof). De totale impact van het betere hr-dienstverlening op het bedrijfsleven is groot, dus een betere service is, na een uitstekende payroll, een logische prioriteit voor Belgische bedrijven. Door de pandemie en het vele telewerken krijgen die bedrijven trouwens méér vragen van hun werknemers over onderwerpen gaande van thuiswerk tot vakantieproblemen.

Nike European Logistics

Dat zag ook Filip Peeters, HR Director bij Nike European Logistics Campus. “We lanceerden een digitaal platform met verschillende modules, zoals een tijdsregistratiesysteem, dat gekoppeld is aan ons badgesysteem. Mobiel, zodat iedereen er altijd en overal persoonlijke gegevens kan bekijken, zoals zijn verlofsaldo. Of info kan ingeven zoals fiets- of carpoolgebruik van de dag. Ook ziekteattesten kunnen erin worden opgeladen volgens een geautomatiseerde template. Zo weten we meteen of het een verlenging betreft, tot wanneer de ziekteperiode geldt, enzovoort.”

Zoals Nike European Logistics zijn er nog. Eén werknemer op vijf (21%) kan een resem hr-vragen wél al uitsluitend via de digitale weg oplossen, zonder tussenkomst van een hr-medewerker. Bijna één op vijf (19%) combineert beide manieren.

Wanneer ze gebruikmaken van digitale diensten, gebeurt dit dubbel zo vaak via een desk- of laptop als via smartphones of tablets. Ook hier is er ruimte voor verbetering, want mobielvriendelijke zelfbedieningstools of digitale assistenten verbeteren de ervaring van de werknemer gevoelig.

Werknemers én werkgevers klaar voor switch

Ongeveer de helft van de Belgische werknemers geeft aan dat ze erg graag via elektronische kanalen hr-specifieke vragen zouden willen stellen of beslissingen kunnen nemen zoals verlofaanvragen, ziekte melden of het raadplegen van hun loonstrook.

  • 61,6 procent zou erg graag werkuren elektronisch registreren,
  • 60,1 procent wil online zicht krijgen op resterende vakantiedagen en
  • 57,7 procent wil graag digitaal vakantie kunnen aanvragen.

Het wordt nu snel beter

SD Worx ziet wel een en ander bewegen. Vandaag beschikt nog maar een kwart (26,8 procent) van de Belgische werknemers over een digitale (self-service) hr-omgeving, maar 61,4 procent van de Belgische bedrijven maakt daar nog binnen het jaar werk van. Bij net iets meer dan 1 bedrijf op 2 wordt hier momenteel al volop aan gesleuteld. 9,3 procent heeft plannen om nog binnen het jaar verbeteringen te gaan doorvoeren. “Waar vandaag al iets meer dan 1 Belgische werknemer op 4 hiervan gebruik kan maken, verwachten we dat dit percentage gevoelig gaat stijgen in de komende maanden en jaren”, zegt Ruben Smolders, Information Technology Lead SD Worx.