Privacyverklaring

Hoe artificiële intelligentie uw welzijnsbeleid opkikkert

25 november 2020
Tekst
Gert Verlinden

Staat het welzijnsthema met stip in uw hr-agenda? De behoefte aan ondersteuning van werknemers die al maanden telewerken of kreunen onder de werkdruk in bijvoorbeeld de e-commerce industrie, neemt een omvangrijke proportie aan. Artificiële of kunstmatige intelligentie (AI) helpt u daarbij.

Professor Gusz Eiben van VU Amsterdam, specialist in AI, en Bart Van Keer, Strategy Director van Oracle HCM, zoomden tijdens het webinar van HRmagazine op het thema in. Ze putten uit twee internationale studies.

Drie take-aways:

1. Werknemers durven technologie en AI oplossingen steeds meer omarmen.

Maar liefst 68% van hen praat liever met een intelligente robot dan met zijn manager over mentaal welzijn. En 82% vindt dat robots hun geestelijke gezondheid beter ondersteunen dan mensen. Bart Van Keer: “Denk bijvoorbeeld aan technologische oplossingen die er voor zorgen dat medewerkers ten allen tijde snel beschikken over de juiste informatie, maar ook aan de automatisering van repetitieve taken die energie opslorpen.”

2. Werkgevers moeten aan de slag met mentale ondersteuning.

76% van de werknemers vindt dat zijn organisatie een extra inspanning moet doen om het welbevinden te beschermen en te versterken. Professor Eiben: “Chatbots die gebaseerd zijn op artificiële intelligentie bieden 24/7 eerste-lijnassistentie. Of de installatie van zo’n slimme chatbot een goed idee is, hangt af van de activiteiten en de cultuur van de organisatie. Let op voor een correct gebruik van datamining.”

3. De versnelling inzake digitalisering die we nu beleven, maakt dat sommige jobs op een hellend vlak terecht komen.

1 op de 3 werknemers is bang niet meer relevant te zijn. AI werkt ondersteunend voor hun ontwikkeling: de technologie creëert een psychologisch veilige en neutrale hulp bij het leren van nieuwe vaardigheden.

Een geruststelling voor de hr medewerker: hij blijft relevant in een AI-gestuurde werkomgeving. Zijn toegevoegde waarde verschuift naar typisch humane vaardigheden zoals empathie.