Privacyverklaring

Het teambuildingeffect van een ‘vakantiesetting’

28 augustus 2022
Tekst
Alieke Ingerman
Beeld
pexels

Whello Online Marketing heeft het fenomeen workation al uitgeprobeerd. Cco Steven Neeteson is zonder meer enthousiast.

Whello Online Marketing is een Amsterdamse marketingbureau met 35 fte’s. Het helpt ‘mooie merken groeien’, zo zegt cco en managing partner Steven Neeteson.

Buitengewoon!

“Al enkele jaren geleden hebben we een eigen workation georganiseerd in de buurt van Valencia als experiment om te kijken of we met het team zowel onze normale werkweek, targets en service level konden halen terwijl we op afstand waren,” zo zegt de cco: “Het resultaat was buitengewoon; performance was bij beide groepen minimaal hetzelfde t.o.v. werken in kantoor Amsterdam, of beter. Belangrijker was dat er een enorme verbinding is ontstaan tussen de Whello'ers. Het voordeel van de ‘vakantie-setting’ was de ongedwongen sfeer waarin er veel aan teambuilding gebeurde.”

Weg van de dagelijkse sleur

Steven Neeteson wijt dat aan de afstand die een team even letterlijk kan nemen van de dagelijkse sleur, “maar dan met elkaar! In de momenten na de werktijden wordt er uiteraard maximaal genoten door leuke activiteiten met elkaar te doen en je merkt dat ook dan er veel wordt gesproken over het bedrijf, het vak, klanten en er ontstaan veel initiatieven voor innovatie. Het feit dat je dagen/weken bij elkaar bent, betekent dat je de volgende dag ook kunt doorpraten over dezelfde topics. Dan maak je echt meters met elkaar.”

Getest en bewezen

Bij Whello ziet Steven Neeteson geen uitdagingen meer rondom workations: “Het is getest en bewezen. Workations en op afstand werken zijn een vast onderdeel van onze cultuur geworden.”

Gevraagd naar een advies voor andere ondernemers, raadt hij aan om erop te letten dat het team vertrekt met de juiste verwachtingen: “Het is geen weekje vakantie, je gaat gewoon aan het werk met z’n allen, maar onder enorm fijne omstandigheden. Zorg dat je hulp krijgt bij het organiseren van de locatie en activiteiten, zodat er geen verrassingen komen tijdens het verblijf, zoals falend internet of tegenvallende faciliteiten.”

Een beleid

Whello Online Marketing stimuleert workations: “We vragen dat medewerkers enkel een eigen bijdrage leveren aan de kosten voor vervoer. Whello organiseert de villa, activiteiten, autohuur etc. We proberen het 1 of 2 keer per jaar dit te doen. Op afstand werken gebeurt sowieso structureel, of het nu vanuit Amsterdam of Berlijn of Curacao is. Voor individuen wordt dit door de teams zelf georganiseerd en afgestemd wanneer dit kan. Voor het hele bedrijf wordt dit nu georganiseerd door Working Remotely.”

Over de auteur van deze tekst: Alieke Ingerman is eventmanager en adviseert over o.m. workations.