Privacyverklaring

Het geheim van werknemersretentie is employee engagement

28 november 2022
Tekst
Partner Content

Auteur: Dorien Roes, Country Manager BeLux, Workday

“Personeelstekort legt een rem op de economie”, “Personeelstekort: tijdelijke rem of nieuwe realiteit”: recente krantenkoppen liegen er niet om. De jobs liggen voor veel talenten voor het oprapen. Waarom zouden mensen voor onze organisatie kiezen? Wat maakt ons speciaal? En hoe zorgen we dat talent bij onze organisatie blijft? Dit zijn de vragen die bedrijfsleiders ‘s nachts wakker houden. En ze draaien rond een merkwaardig agressieve term - de "War for Talent". Want, hoewel u niet in een loopgraaf ligt, kan het soms wel zo aanvoelen. Een belangrijke strategie om winnend uit deze talentenoorlog te komen is een diverse en boeiende werkomgeving, die hoge werktevredenheid biedt.. De sleutel hiertoe is employee engagement. In dit artikel onderzoeken hoe de juiste strategie voor het stimuleren van employee engagement het verschil kan maken.

Het verband tussen werknemersretentie en employee engagement

De mate van employee engagement is een van de beste indicatoren voor het meten van het succes van initiatieven die de werknemerservaring (de weg die elke werknemer aflegt in het bedrijf, van onboarding tot vertrek) en de retentie verbeteren. Initiatieven op deze gebieden hebben immers betrekking op het verbeteren van de algehele werkplekervaring om talent langer vast te houden, waarbij employee engagement kan worden gebruikt om de kwaliteit van het werkleven van elk individu te beoordelen. Enkel als u het employee engagement nauwkeurig en regelmatig meet, krijgt u goed inzicht in de pijnpunten die van invloed zijn op de werknemerservaring en de retentiepercentages.

Tijdig meten is tijdig weten

In het verleden was de meestgebruikte methode om inzicht te krijgen in het personeelsverloop het exit-interview, waarbij werknemers vragen werden gesteld over hun redenen om het bedrijf te verlaten, alsmede over hun mening over het bedrijf als geheel. Dit staat het vermogen van uw organisatie om proactief te reageren in de weg, want bij het voeren van het exitgesprek kijkt u in een achteruitkijkspiegel en kunt u niets meer doen aan talentbehoud.

Om proactief het personeelsverloop te verbeteren, is het belangrijk om te weten dat de betrokkenheid bij werknemers die overwegen te vertrekken al over een langere tijd afneemt. Uit data van ons employee engagement-platform, Workday Peakon Employee Voice, blijkt dat de betrokkenheidsmetrics van een werknemer negen maanden voordat hij of zij de organisatie daadwerkelijk verlaat al een waarschuwing laten zien. Als een organisatie het employee engagement regelmatig meet (en dus niet jaarlijks, of alleen bij een exitgesprek) komen deze signalen aan de oppervlakte en is het mogelijk om tijdig en effectief te interveniĂ«ren. Daarom kiezen steeds meer bedrijven voor het regelmatig meten van het employee engagement middels een enquĂȘtesysteem.

Luisteren naar de stem van de werknemer

Uit het LinkedIn Global Talent Trends-rapport uit 2022 blijkt dat de top drie factoren die mensen ertoe aanzetten om een nieuwe baan te zoeken bestonden uit het evenwicht tussen werk en privéleven, compensatie en voordelen, en de bedrijfscultuur. Wat met deze statistieken echter niet duidelijk wordt, is wat uw werknemers precies willen.

Als u niet weet hoeveel mensen er weggaan, wanneer ze weggaan en uit welk deel van het bedrijf ze weggaan, kunt u onmogelijk nagaan waarom ze weggaan.

Om de retentie van uw werknemers te verbeteren, moet u dus in staat zijn om een dialoog met hen aan te gaan over de factoren die voor hen het belangrijkst zijn. Dit wordt steeds vaker op geautomatiseerde (en gepersonaliseerde) wijze gedaan met een platform voor employee engagement, zoals Workday Peakon Employee Voice. Met dit platform worden werknemers regelmatig via enquĂȘtes wordt gevraagd om hun gedachten te delen over hun totale ervaring binnen uw bedrijf, van doorgroeimogelijkheden, inclusiviteit en werkdruk tot salarisregelingen en betrokkenheid bij de algemene bedrijfsdoelstellingen. Naast enquĂȘtevragen biedt Workday Peakon Employee Voice werknemers ook de ruimte om constructieve feedback op een betrouwbare manier te uiten. Op deze wijze helpt technologie met het vaststellen van de gebieden die de meeste aandacht nodig hebben en het creĂ«ren van een werkomgeving waar de stem van elke werknemer telt.

Probleemgebieden identificeren en aanpakken

Het beschikken over de juiste technologie om te luisteren naar de stem van werknemers is de basis voor talentretentie, maar het is slechts een eerste stap. U moet ook de tijd nemen om data te verzamelen en uw bestaande positie te onderzoeken. U wilt een helder beeld krijgen van het personeelsverloop en zowel de individuele motieven als algemene trends begrijpen. Op die manier kunt u potentiële probleemgebieden in kaart brengen en er tegelijkertijd voor zorgen dat er geen tijd wordt verspild aan gebieden waar de organisatie al goed presteert.

Door na een gedegen analyse de juiste actieplannen in gang te zetten, laat u zien dat alle feedback wordt gehoord, meegenomen en vervolgens verwerkt in uw steeds evoluerende strategie. U verandert potentiële neezeggers en afhakers in actieve pleitbezorgers voor uw bedrijf, wat helpt om de werknemerservaring te verbeteren, wat zorgt voor hogere employee engagement en minder verloop. Dit resulteert weer in lagere aanwervings- en trainingskosten, een betere bedrijfscultuur en sterkere klantrelaties, omdat uw klanten niet telkens met nieuwe mensen te maken krijgen.

Win-win voor werkgever Ă©n werknemer

Een genuanceerd begrip van werknemersretentie begint met de erkenning van Ă©Ă©n constante: er is altijd sprake van verandering. Als u zich aanpast aan de veranderende behoeften van uw werknemers en daardoor de redenen voor personeelsverloop afnemen, kunt u ervoor zorgen dat de verandering positief uitvalt. Door vervolgens alle toekomstige aanpassingen te baseren op het realtime sentiment onder werknemers, zorgt u ervoor dat uw mensen zich gehoord voelen. Een win-win situatie, want u helpt niet alleen uw bedrijf om te groeien, u helpt ook uw werknemers om te groeien.