Privacyverklaring

Help elkaars loopbaan ontwikkelen

1 juli 2021
Tekst
Patrick Verhoest

LiZeT is een loopbaantool voor zelforganiserende teams. Via speelse methodieken gaan teams ermee aan de slag. Volvo Car Gent en De Vierklaver konden kennismaken met de voordelen.

Antwerp Management School, Taborgroep en Workitects werkten in het kader van een ESF-project (Europees Sociaal Fonds) aan de ontwikkeling van LiZeT, een acroniem dat staat voor ‘Loopbanen in Zelforganiserende Teams’. Met LiZeT nemen teamleden verantwoordelijkheid voor de eigen en voor elkaars loopbaan. Ze komen tot oefeningen die zowel de teamwerking als de loopbaanontwikkeling ondersteunen.

Volvo

De aanpak past binnen de hr-strategie van Volvo Car Gent, weet manager talent acquisition & development Kim Holvoet. Ze leidt het hr-team en schrijft mee het loopbaanbeleid uit. Volvo Car Gent maakt al lang werk van duurzame inzetbaarheid. Het bedrijf organiseerde twee jaar geleden workshops met het Plant Management Team en de hoofddelegatie van de vakbonden. Dat gaf het belang aan van een versterkt loopbaanbeleid. Het is volgens Kim Holvoet de eerste link naar LiZeT. “We maakten een toolbox met onderwerpen die medewerkers helpen bij het op punt stellen van hun loopbaan. De oefeningen van LiZeT pasten daar perfect in. Je kan er als manager mee aan de slag, maar de collega’s kunnen er ook individueel mee aan het werk. We gaan er hr in onderdompelen zodat we iedereen kunnen ondersteunen die zich aan het loopbaangegeven waagt.”

Proefproject

Volvo Car Gent startte een proefproject op met twee zelfsturende teams inclusief coaches. Het opzet is de individuele loopbaan te leren zien binnen het team. “We willen af van het idee dat een loopbaan een individueel gebeuren is. Medewerkers reageerden dat hun loopbaan van hen alleen is en dat ze die alleen willen bespreken met de coach. Wij zien dat ruimer. Als goed samenhangend geheel moet er plaats zijn voor debat over de loopbaan van de teamleden. De oefeningen van LiZeT creëren openheid, onder andere via feedback. In een van de oefeningen kennen collega’s elkaar talenten toe aan de hand van kaartjes. Daar creëer je de openheid om over loopbanen te praten. Iedereen zit aan het stuur van de eigen loopbaan en moet dat stuur in handen nemen. Toch is het goed om daar via feedbackgesprekken met je collega’s over te spreken. LiZeT past in onze aanpak, via onze feedbackcultuur. We willen dat medewerkers niet alleen hun eigen leidinggevende feedback geven, maar dat iedereen elkaar rechtstreeks aanspreekt, zowel in positieve als in verbeterende zin.”

Helikopterzicht

LiZeT levert eenvoudige, goed gedocumenteerde oefeningen aan. Een ervan is de Teamfix-methodiek. In een team worden alle taken benoemd en toegewezen. Iedereen mag aangeven wat hij/zij (niet) kan en (niet) graag doet. Zo krijgt de leidinggevende een handig overzicht. Kim Holvoet: “Taken die niemand graag doet, moet je spreiden. De rest wijs je toe aan wie de taak kan en graag voor zijn rekening neemt. Je krijgt een helikopterzicht over de loopbaan. Je koppelt ontwikkelingsplannen aan wat mensen niet kunnen, maar graag zouden leren. Dat heeft gevolgen voor de competenties, de groei en de loopbaan. We zetten in op de wendbaarheid van medewerkers en dat soort oefeningen draagt daar zeker toe bij.”

De Vierklaver is een Oost-Vlaamse organisatie voor volwassenen met een beperking. Het beoogt werkplekken waar medewerkers met volle goesting werken. Naast directie en coaches zijn er autonome begeleidingsteams. Ondersteunende diensten zoals administratie en ortho’s staan op dezelfde lijn. De volledige organisatie is horizontaal gestructureerd. Een carrière is er dus een vlak gegeven. Toch maken coaches Els Myny en Els Versteele gebruik van de loopbaantool LiZeT. Els Myny: “Een loopbaan is het geheel van je traject. Daarbij kun je in alles beter worden, groeien en ontwikkelen. Loopbaanbegeleiding is hier het opnemen van rollen binnen een team en die bespreekbaar maken.”

Logistieke diensten

De coaches kozen ervoor het instrument in te zetten voor de logistieke diensten. Els Myny: “Het is een groep die op het vlak van visie en organisatieprocessen wel eens in de schaduw van de begeleidingsteams staat. We werken rond inclusie en visie en vinden het belangrijk de logistieke groep mee te nemen binnen de vorming. We moeten het LiZeT-taalgebruik vertalen naar onze doelgroep. Het is belangrijk dat zij meedenken rond organisatie.” Els Versteele: “Het is nodig de medewerkers informatie en duiding te geven rond LiZeT. We moeten uitleggen wat een loopbaan in een horizontale structuur inhoudt. We moeten ook de veiligheid van het team garanderen – wat gezegd wordt, blijft binnen de groep – en geven aan dat foute antwoorden niet bestaan.”

Stap voor stap

De coaches begonnen met kleinschalige en laagdrempelige oefeningen om elkaar beter te leren kennen. Het eindigde bij de loopbaanrollen. Els Myny: “Omdat ook verbeterpunten werden aangekaart, was het van belang de juiste feedback te geven en te communiceren over het teambelang. Leerzaam was het kwaliteitenspel. Via kaartjes waarop iemands talenten staan, werd positieve feedback gegeven. Collega’s waren daarover aangenaam verrast. Elkaar vanuit dit standpunt bekijken, was leerzaam en motiverend.” Ook de bespreking van de rollen wekte verwondering. Els Versteele: “Door alle rollen te benoemen, werd het duidelijk dat poetsvrouwen meer doen dan alleen maar poetsen. Ook het uurrooster opmaken, is een rol. Een teamdag organiseren is dat ook, net als het op zich nemen van een vorming, of het meterschap over een nieuwe collega. Door het benoemen van deze rollen werden de ogen van de medewerkers geopend.”

Teamfixing

Net als bij de collega van Volvo, viel de Teamfixing-oefening bij de Vierklaver-coaches in de smaak. Die gebeurde hier aan de hand van rollen. Els Versteele: “De poetsvrouwen worden bij ons verdeeld over de verschillende huizen. Via de LiZeT-oefening ging ik na in welk huis de poetshulpen het liefst aan de slag wilden. Zo kon ik een optimale verdeling doen. Onze logistieke medewerkers waren daar heel enthousiast over. Dat geldt trouwens voor de gehele aanpak: collega’s werden gemotiveerd omdat veel zaken aan bod kwamen die anders nooit ter sprake werden gebracht.”