Privacyverklaring

Haat u ook jaarverslagen? Zeker weten?

28 januari 2021
Tekst
Jo Cobbaut

Toen Lidl Belgium uitgeroepen werd tot winnaar van de award voor het Best Sustainability Report, kwam de projectverantwoordelijk van Lidl in beeld voor het obligate dankwoord. Maar hij zette iedereen meteen op het puntje van zijn stoel met een briljante retorische opener: “Ik haat duurzaamheidsrapporten.”

“Het kost ruim honderd mandagen om het te schrijven. De publicatie kost ruim 100.000 euro. En er zijn duizenden regeltjes en als het rapport klaar is, dan is de informatie outdated. Maar ach,” zo ging Philippe Weiler ongenadig verder, “er is toch geen kat die het leest op een paar professionals na. Ik vind duurzaamheidsrapporten frustrerend om te lezen. Uiteindelijk begrijp ik toch niet welke impact de organisatie nu eigenlijk had. Het bevat superbe foto’s en enthousiaste grafieken.” De spreker, die Head of Sustainability is voor de retailer, had ondertussen op briljante wijze zowat alle clichés en vooroordelen de revue laten passeren en stopte dan het theaterstukje. (u kunt het online herbekijken; een aanrader).

Van communicatietool naar managementtool

Waarop Philippe Weiler nu in alle ernst vertelde waarom hijzelf en Lidl Belgium toch met veel enthousiasme investeren in een eerlijk rapport met harde verifieerbare engagementen. En hij gaf ook aan dat het rapport uiteindelijk meer en meer een managementinstrument wordt voor zijn organisatie.

Wie dat vooral heel dapper vindt van Lidl Belgium, maar verder niet echt relevant en zelfs wat naïef, gaat misschien voorbij aan het gegeven dat Lidl niet langer alleen staat met zijn investering in een duurzaamheidsrapport. Er komen er elk jaar meer, en er komen er ook meer van kmo’s. Bovendien verkleint het gehalte aan greenwashing en marketing en verbetert de systematische aanpak. Inclusief analyses van relevante thema’s, kwantificeerbare doelen en betrokkenheid van stakeholders.

Andere deelnemers

Een en ander was online te volgen op 26 januari toen het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR-IRE) zijn Awards bekend maakte voor de Beste Belgische Duurzaamheidsverslagen.

Het IBR beloont organisaties die op een innovatieve en transparante manier communiceren over hun sociale en milieugebonden resultaten. En dit naast de financiële gegevens.

Deelnemers en jury

De jury beoordeelde 51 duurzaamheidsverslagen (28 ‘grote’ ondernemingen, 7 KMO’S en 16 andere organisaties (zoals vzw’s of overheidsinstellingen). De juryleden hanteren criteria zoals materialiteit en impact (gekwantificeerde KPI's, vergelijking met collega's, vergelijking over de jaren heen), de normen van het Global Reporting Initiative (GRI), de verwijzingen naar de SDG’s en de Belgische wetgeving omtrent de niet-financiële informatie. Naar goede traditie is er op de website een uitgebreid en leerrijk juryrapport beschikbaar met de links naar alle jaarverslagen.

Laureaten:

Beste Eerste Duurzaamheidsverslag:

Service Public de Wallonie haalde het van de andere elf andere rapporten die voor het eerst werden gemaakt. De Jury waardeerde ‘de raadpleging van alle stakeholders, het gedetailleerde materialiteitsproces en het gebruik van GRI met details over sociale aspecten’.

Beste creativiteit en originaliteit:

Het vlot leesbare beknopte en eerlijke verslag van Lidl België kreeg de prijs wegens ‘de mooie en originele lay-out en de focus op doelstellingen en realisaties’.

Best Stakeholders Inclusiveness and Engagement:

Luminus "wegens de sterke dialoog met en de grondige raadpleging van zijn stakeholders”.

Beste baanbrekend pionierswerk met betrekking tot SDG 2030 Agenda:

In de categorie 'Andere organisaties' werd het rapport van Stad Gent uitverkoren. “Zonder een echt duurzaamheidsrapport te zijn geeft het een goed en uitgebreid voorbeeld van hoe men de agenda 2030 in kaart kan brengen.”

In de categorie 'Grote organisaties' werd het rapport van KBC gelauwerd ‘omdat het zijn duurzaamheidsstrategie illustreert en zijn materialiteitsbeoordeling uitvoert vanuit de focus op de SDG's’.

In de KMO categorie beloonde de jury het verslag van Luminus dat zijn ‘materialiteitsmatrix baseert op de doelstellingen van de meeste relevante SDG's’.

'Best Impact Sustainability Report' (de hoofdprijzen)

Bij de andere organisaties haalde Antwerp Management School het in de online publieksstemming. De andere genomineerde was Service Public de Wallonie. De jury had AMS genomineerd wegens “de uitgewerkte en goed gepresenteerde matrix gekoppeld aan SDG's, de evenwichtige informatie en het duidelijk GRI-overzicht”.

In de categorie duurzaamheidsverslagen van KMO’s was de award opnieuw voor het uitstekende Luminus-rapport. ‘Dit evenwichtige verslag biedt voldoende aandacht voor zijn uitdagingen en de verantwoording van de keuzes; ruime aandacht voor de context en de markttrends, Sommige onderwerpen worden aan externe verificatie onderworpen en het verslag is gebaseerd op GRI’.

Bij de grote organisaties tenslotte haalde Lidl België het met dit duurzaamheidsjaarverslag