Grote bouwbedrijven werken aan imago met campagne More than Building

7 oktober 2019
Tekst
Jo Cobbaut
Grote bouwbedrijven werken aan imago met campagne More than Building

Om het tekort aan geschoolde arbeidskrachten aan te pakken, lanceren de grote bouwbedrijven een grote campagne. More than Building promoot de gevarieerde beroepen en carrièremogelijkheden.

Kmo's in industrie en bouw hebben het lastig om talent aan te trekken. maar ook de grote bouwbedrijven kampen al met een tekort aan talent. De grote bedrijven lanceerden daarom in september de campagne More than Building die de pluspunten en diversiteit van de bouwsector in de verf zet.

Meer dan bouwen

More than Building probeert clichés te doorbreken (enkel voor mannen, enkel arbeiders, enkel zwaar handwerk etc.). Een stukje storytelling moet "de passie van de vrouwen en mannen" tonen die bouwen "aan de infrastructuur van morgen." Neem bijvoorbeeld Hassan, een pas afgestudeerde ingenieur die meteen werk vond. "De bouw, dat is niet alleen maar bouwen", zegt de 24-jarige ingenieur. "Het is net kunst. We werken hard om een project te realiseren, maar als we daarna naar het resultaat kijken, voelen we ons enorm trots!"

Meer dan 1.500 vacatures

De carrièremogelijkheden zijn gevarieerd en talrijk bij de grote bouwbedrijven. Die genereren samen meer dan 76.000 rechtstreekse en onrechtstreekse jobs in België. In 2018 stonden er in de sector van de grote bouwwerken meer dan 1.500 vacatures open. Er zijn jobs in alle domeinen van de sector, van ruwbouw en afwerking, tot design en techniek.

Charter maatschappelijk verantwoord ondernemen

In het kader van More than Building ondertekenden de grote bouwbedrijven ook een charter voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit verankert hun verantwoordelijkheden ten opzichte van hun stakeholders, of het nu gaat om jong talent, projecteigenaars, onderaannemers of de maatschappij in het algemeen.

“Deze tekst formaliseert onze huidige en toekomstige engagementen op drie specifieke vlakken: het welzijn van onze medewerkers, de dialoog met de maatschappij en duurzame innovatie", legt Frédéric Loriaux, voorzitter van de Vereniging der Belgische Aannemers van Grote Bouwwerken (VBA), uit. "Meer concreet, en bij wijze van voorbeeld, bevestigen wij onze inzet om de werkgelegenheid en de lokale economie te bevorderen en de vaardigheden van onze medewerkers te ontwikkelen.”

Alle informatie over de campagne en bijbehorende acties vindt u op de website www.morethanbuilding.be.