Google introduceert nieuwe zoekfunctie in België

22 september 2020
Tekst
Jo Cobbaut
Google introduceert nieuwe zoekfunctie in België

Google introduceert vandaag een nieuwe zoekfunctie in Google Zoeken. Met de nieuwe functie kunnen gebruikers, die op zoek zijn naar vacatures, direct in de zoekresultaten verwezen worden naar vacatures die aansluiten bij hun zoekopdracht. Hiervoor werkt Google in België samen met onder meer de overheidsdiensten VDAB, Forem en Actiris en bedrijven als Randstad en Jobat.

Wie zoekt naar een vacature met behulp van Google Zoeken vindt bij de zoekresultaten een eerste blik van vacatures die op websites van partners zijn gepubliceerd.

Door op een van de zoekresultaten te klikken ontvangt de gebruiker meer informatie zoals een beschrijving van het bedrijf en de baan.

Wie wil solliciteren wordt doorverwezen naar de website waar de vacature wordt geadverteerd en kan daar solliciteren. De ervaring heeft geleerd dat het aantal bezoeken aan websites van vacature-aanbieders en werkgevers wordt vergroot door het grotere bereik van hun vacature, zo stelt Google op een virtuele persconferentie.

De nieuwe vacature-zoekfunctie biedt gebruikers de mogelijkheid om te zoeken op basis van onder meer locatie, industrie en fulltime/parttime. Om op de hoogte te blijven van nieuwe vacatures kunnen gebruikers een e-mail notificatie instellen en de zoekopdracht, inclusief de filterinstellingen, opslaan.

De nieuwe functie in Google Zoeken staat open voor alle websites die hun vacatures in de nieuwe functie willen integreren. Geïnteresseerden kunnen op de ontwikkelaarspagina vinden aan welke technische vereisten ze moeten voldoen en hoe de integratie werkt.

VDAB doet mee

"Met deze nieuwe zoekfunctionaliteit van Google zullen 10.000’en vacatures van VDAB vindbaar zijn voor een nog breder publiek. Dit is voor ons opnieuw een stap om 4 miljoen Vlamingen en Brusselaars perspectief te geven op hun mogelijkheden op de arbeidsmarkt en elke werkgever perspectief op talent,” zo zegt Wim Adriaens, Gedelegeerd bestuurder bij VDAB: “Werkgevers die hun vacature posten op vdab.be, krijgen voortaan via Google nog meer zichtbaarheid en dus meer kans om de juiste kandidaat te vinden.”

Jeugdwerkloosheid

Ook Caroline Mancel, gedelegeerd bestuurder plaatsvervanger van Actiris, betuigt expliciet de medewerking van Actiris.“Een op de drie mensen bezoekt de Actiris website via een Google-zoekopdracht. Vooral voor het jonge publiek, de Google-generatie, die vandaag ook het eerste slachtoffer is van de crisis. In Brussel is de jeugdwerkloosheid met 18,9% gestegen. Dit is ongezien. In deze cruciale periode is het daarom essentieel dat alle spelers mobiliseren om banen te behouden. Door het verwijzen naar onze jobaanbiedingen te vergemakkelijken, verbeteren we hun zichtbaarheid en gaan we een stap verder in de digitalisering van onze tools om te voldoen aan de behoeften van Brusselse werkzoekenden en werkgevers.”

Ook Randstad ziet er brood in

Ook Randstad doet mee. Hun researchafdeling heeft vastgesteld dat Google is uitgegroeid tot een bijzonder populair kanaal om een nieuwe job te zoeken. 36% van de kandidaten maakt er gebruik van maakt en daarmee is het aandeel van Google bijna even groot als dat van traditionele vacaturewebsites of uitzendbureaus die 39% gebruikt, zo analyseerde Yoeri Middendorp, Digital Marketing Advisor bij Randstad Belgium. “Tegelijk zien we dat ‘maar’ 17% van de kandidaten hun job vindt via Google, dus er gaapt nog een kloof tussen ‘zoeken’ en effectief ‘vinden’. De nieuwe functie zal ook ons toestaan om het potentieel dat er in de zoekmachine schuilt als rekruteringskanaal, beter te benutten. Doordat ze werkzoekenden snel en eenvoudig naar de meest relevante vacatures brengt die wij op dat moment aanbieden, krijgen wij een grotere en meer kwalitatieve instroom aan kandidaten. Dat zorgt er dan weer voor dat we werkgevers en werknemers beter kunnen matchen. De introductie van Google for Jobs in ons land is dus absoluut een belangrijke stap voorwaarts voor kandidaten, bedrijven en HR-dienstverleners zoals wij,” zo concludeert Yoeri Middendorp.

Ook bij Jobat stellen ze vast dat Google vandaag de start is van heel wat zoektochten. Ook voor talent dat actief op zoek gaat naar een nieuwe job. Deze samenwerking is goed nieuws voor onze klanten die via Jobat direct gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van Google Zoeken,” zegt Ruben Van Goethem, Hoofd Product & Marketing bij Jobat.