Privacyverklaring

Files stuwen telewerk

2 september 2019
Tekst
Jo Cobbaut

Lange pendeltijden wegen steeds zwaarder op de balans tussen werk en privé. Ondernemingen zetten daarom meer en meer in op telewerk. Attentia zag het aantal telewerkuren in de eerste vijf maanden van dit jaar met 11 procent stijgen tegenover dezelfde periode in 2018.

Het mobiliteitsprobleem is voor veel medewerkers een essentiële factor in de keuze voor hun job. Minder pendeltijd wordt steeds vaker een reden om van werkgever te veranderen. Voor ondernemingen is telewerk – de mogelijkheid om van thuis of op een andere locatie te werken – dan ook een belangrijk argument in de war for talent.

“Het mes snijdt langs twee kanten. Een slecht mobiliteitsbeleid schrikt af, terwijl een flexibele aanpak net talent kan aantrekken”, zegt Yves Labeeu, Tax & Reward consultant bij Attentia.

Aantrekkelijk loonpakket

Bedrijven die telewerk aanbieden en het sedert 2015 laten registreren, zagen het aantal telewerkuren sinds vorig jaar met 7,67% toenemen. Over een periode van drie jaar gaat het zelfs om een stijging van 68%. De cijfers van Attentia omvatten zowel occasioneel als niet-occasioneel telewerk.

Sinds 2017 is er ook voor occasioneel telewerk een wettelijk kader. Voor niet-occasioneel telewerk, waarbij iemand wekelijks één of meerdere vaste dagen niet op kantoor werkt, bestaat dit al langer.

Het biedt organisaties de mogelijkheid om ook het loonpakket van medewerkers te verbeteren. “Er zijn heel wat aantrekkelijke voorwaarden aan telewerk te koppelen, zoals een RSZ-vrije bijdrage van 126,94 euro per maand voor de medewerker, of een vergoeding van zijn of haar internetverbinding”, stelt Labeeu.

Liefst vrijdag en woensdag

Telewerk is dus een flexibele oplossing voor zowel onderneming als medewerker. Enerzijds kunnen werknemers verplaatsingen uitsparen, wat een positieve impact heeft op de stress. Anderzijds maakt het voor ondernemingen mogelijk om een job aantrekkelijker te maken en op die manier talent aan te trekken en te behouden. In vergelijking met begin 2018 steeg het gemiddeld aantal thuiswerkuren per firma met 5,32%. In sectoren waar dat mogelijk is, wordt telewerk stilaan het standaardbeleid.

In een flexibel beleid is telewerk bijgevolg een troef om zowel de mobiliteit als de tevredenheid van medewerkers te beïnvloeden. Het is een cruciaal element voor een goede balans tussen werk en privé geworden.

Dat bewijst ook het feit dat medewerkers vooral vrijdag en woensdag verkiezen om van thuis te werken. Liefst 29,02% van de telewerkuren wordt op de laatste dag van de werkweek gepresteerd.

Ook woensdag krijgt met 23,01% van de uren vaak de voorkeur. Op andere weekdagen wordt er minder aan telewerk gedaan. Vooral maandag is met slechts 14,55% van de uren duidelijk minder populair.

Telewerkuren in juli

Ook in de zomermaanden zit telewerk in de lift. In juli nam het aantal telewerkuren toe met 5,99%, in vergelijking met vorig jaar. Tijdens de voorbije zomers tekende Attentia eveneens een stevige stijging op: 10,49% in de zomer van 2018, 22,53% in de zomer van 2017. Kinderen zijn immers doorslaggevend in de planning van veel medewerkers. Bedrijven die ook tijdens schoolvakanties zorgen voor een goede balans tussen privé en werk, zorgen voor gelukkige medewerkers. Gevolg: betere prestaties, een gezelligere werksfeer en minder ziekteverzuim!