Privacyverklaring

Elektronisch stemmen van 1% naar zeker 15%

18 februari 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Minstens 15% van de werkgevers zet voor de volgende sociale verkiezingen in op e-voting, weet hr-dienstenbedrijf Acerta. De versoepeling van de procedure van e-voting slaat dus aan.

Het gemak, de snelheid en de relatieve kost van e-voting trekken veel bedrijven over de streep. Vier jaar geleden stemde minder dan 1% van de ondernemingen elektronisch.

Zonder stembureau

Tussen 11 en 24 februari - dag x van de procedure sociale verkiezingen - moeten bedrijven onder meer aangeven of ze met de bestaande werknemersafvaardiging in hun onderneming een akkoord bereikt hebben over e-voting. Uit de data van Acerta blijkt dat 15% van de werkgevers voor deze editie inzet op elektronisch stemmen. In 2016 was dat minder dan 1%.

Marlies Santermans, projectleider sociale verkiezingen bij Acerta, ziet een groot verschil qua procedure tegenover 2016. Toen moest iedereen stemmen met papier of scherm in een stemlokaal. "Dit jaar is e-voting niet meer gebonden aan enig stembureau. Je kunt van om het even waar stemmen, de enige voorwaarde is dat je dit doet via een beveiligd netwerk van je werkgever.”

Ook voor thuiswerkers

Elektronisch stemmen heeft vele voordelen:

  • het is gebruiksvriendelijk;
  • mensen kunnen niet per vergissing ongeldig stemmen;
  • je kan je stem uitbrengen vanachter je bureau als je daar een pc hebt;
  • wie thuiswerk doet of anders op verplaatsing is, kan van daar stemmen;
  • het systeem maakt de sociale verkiezingen toegankelijker, wat de participatie verhoogt;
  • e-voting blijft ook volledig anoniem én veilig: alleen erkende leveranciers kunnen het elektronisch stemmen faciliteren;
  • na de kiesverrichtingen volstaat een druk op de knop om de stemmen te tellen, de mandaatverdeling te doen en de verkozen en niet-verkozen kandidaten aan te duiden en dit alles op te nemen in het proces-verbaal van de verkiezingen.

Prijs

Natuurlijk heeft e-voting een prijskaartje. Dat zou een reden kunnen zijn om er niet voor te kiezen. Maar de sociale verkiezingen organiseren op de klassieke manier, op papier, heeft ook een belangrijke kost: de administratieve kost van de hele voorbereiding (papier, enveloppen, lijsten, printen, stempelen, vouwen, distribueren, port voor aangetekende zendingen enz.) en de kost van de kiesdag zelf: (opzetten en openhouden van het stembureau, tellen van de stemmen).

Marlies Santermans ziet dan ook vooral grotere ondernemingen vanaf meer dan tweehonderd medewerkers kiezen voor e-voting. "Voor hen zijn de kosten voor een klassieke organisatie van de verkiezingsdag immers hoger dan voor kleinere ondernemingen. Dat maakt e-voting tot een verantwoorde keuze. Kleinere bedrijven die actief zijn in de sector van de technologie laten zich uiteraard ook niet kennen en opteren eveneens voor e-voting.”

Meest populaire verkiezingsdagen: 12 en 14 mei

Als dag x van de procedure eenmaal geprikt is, is het verder uitkijken naar de lijsten, die er binnen de 35 dagen moeten zijn. De eigenlijke sociale verkiezingen moeten straks plaatshebben tussen 11 en 24 mei.

Marlies Santermans: “De meeste bedrijven organiseren hun sociale verkiezingen al in de eerste week, want in de tweede week zit al de feestdag van O.H. Hemelvaart, met een mogelijke brugdag erna. Dinsdag of donderdag worden het vaakst gekozen omdat mensen dan niet snel vrij nemen. Zo komen we voor dit jaar uit op de populairste data dinsdag 12 en donderdag 14 mei. Maar omdat bij e-voting mensen niet meer fysiek naar het stemhok moeten, is een juiste datum kiezen ook veel minder een uitdaging.”

Bron: Acerta