Privacyverklaring

Eén op twee werknemers vindt loon onrechtvaardig

29 juni 2022
Tekst
Patrick Verhoest
Beeld
Foto door Ivan Samkov: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/marketing-iemand-vrouw-kantoor-8117410/

Belgische werknemers geven hun loon een gemiddelde score van 6,6 op 10. Toch vindt één op twee het loon niet in verhouding tot hun taken en verantwoordelijkheden. Loon blijft belangrijk om werknemers aan te trekken en om ze te houden.

Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van hr-dienstverlener Tempo-Team in samenwerking met prof. dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven.

De nood aan een loonbeleid stijgt

Hoewel 77% van de werknemers tevreden is over hun inkomen en een score geeft van 6/10 of hoger, buist bijna één op vier zijn loon (5 of minder op 10). Dit laatste is vooral het geval bij arbeiders waar 31% hun loon een onvoldoende geeft, vergeleken met bedienden (22%) en ambtenaren (19%).

Ruim de helft (55%) van de werknemers vindt hun loon onrechtvaardig omdat beslissingen hierover niet steeds correct genomen worden.

Daarnaast hebben 9 op 10 werknemers het gevoel dat ze niet kunnen onderhandelen over hun verloning. Bij de werkgevers zegt één op vier (27%) open te staan voor deze gesprekken.

Door de schaarste aan talent en de stijgende prijzen kijken werknemers kritischer naar hun loon, vergelijken ze meer, vragen ze zich af of hun loon fair is en in evenwicht met hun prestaties en verantwoordelijkheden, zo stelt professor Anja Van den Broeck: “Enkel inzetten op een transparante en duidelijke communicatie omtrent het loon en de groeitrajecten binnen een bedrijf volstaat echter niet, ook een kwalitatief en transparant loonbeleid zijn nodig. Bij afwezigheid van communicatie en/of beleid zullen medewerkers zelf veronderstellingen maken, waardoor hun ontevredenheid stijgt.”

Loon vooral belangrijk voor het vinden van werknemers, minder om te binden

De helft van de werknemers geeft aan dat het loon doorslaggevend is om voor een bepaald bedrijf te gaan werken, pas daarna volgen de jobinhoud (42%) en het evenwicht tussen werk en privé (36%).

Indien gevraagd naar beslissende criteria om binnen de huidige job te blijven, komt verloning echter op de tweede plaats (37%), na werkzekerheid (43%). Het zijn vooral mannelijke werknemers die de verloning in hun top-3 plaatsen, terwijl vrouwen meer belang hechten aan fijne collega’s en jobinhoud.

Werkgevers onderschatten echter het belang van verloning. Zo denkt slechts 38% van de werkgevers dat verloning de belangrijkste factor is die bepaalt of werknemers ergens willen werken en schat slechts één op drie in dat werknemers bij hen vertrekken omwille van het loon.

Verloning op maat blijft onbenut

Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts 17% van de werknemers een cafetariaplan op het werk heeft. Bij het samenstellen van een cafetariaplan kiezen de werknemers voor

  • een eindejaarspremie (28%),
  • elektronica zoals een laptop, tablet of gsm (24%),
  • een hospitalisatieverzekering (21%),
  • extralegaal verlof (21%) en
  • maaltijd – of ecocheques (20%).