Privacyverklaring

Een cultuur van steun

1 juni 2022
Tekst
Jo Cobbaut

We kunnen er ondertussen vanuit gaan dat medewerkers meer verwachten van hun werkgever dan loon. Een goede sfeer en sociaal contact zijn ook belangrijk, wie weet, zelfs zingeving.

Bovendien zijn het gelukkige medewerkers die zorgen voor gelukkige klanten, zo zegt Karin Van Roy, dus wil Arvesta ook actief aan bijdragen aan dat geluk. (p. 8). Vandaar klassieke zaken als fit@arvesta, cursussen rond digital detox en slapen, maar ook minder evidente zaken: een employee assistance program geeft medewerkers dag en nacht toegang tot een externe dienst voor problemen in de privésfeer. “Dat gaat van een kind dat drugs gebruikt tot een zelfdoding in de familie. Hoe kun je dan nog gelukkig zijn op je werk? Natuurlijk is happiness niet mijn opdracht. Wel dat de collega in veilige omstandigheden kan werken, goed beschermd leuke dingen kan doen, een ziekte- of pensioenplan heeft en dat de job betekenisvol is. Welzijn is ruim voor ons.”

Hoe ruim is dat ‘welzijn’ dan wel? Wordt u alsnog een chief happiness officer? Interessant in dat verband is een longitudinaal onderzoek naar de steun die werknemers zoeken bij problemen op het werk en binnen de eigen kring. Kort door de bocht kunnen we stellen: gelukkig thuis maakt gelukkig op het werk. En omgekeerd. (p.12). Wat ook opvalt: de directe impact van de teamleider is hier kleiner dan die van de collega’s. “Om bijvoorbeeld thuis voor een ziek kind te zorgen, moet een collega allicht zelf langer werken, taken overnemen, enzovoort”, zegt onderzoeker Jakob Stollberger. Collega’s kennen elkaars situatie beter, wat meer begrip kan genereren, ... Bovendien willen werknemers de hiërarchie liever niet inschakelen om zo een mogelijk stigma te vermijden en de carrièrekansen gaaf te houden. Indirect blijft de leidinggevende wél belangrijk om die collegiale ondersteuning te faciliteren. Het bedrijf moet een cultuur van steun stimuleren. Het onderzoek leert dat organisaties daar zelf ook beter van worden door een grotere toewijding en meer creativiteit van de medewerkers.

Een totaal ander onderzoek, met name naar werk- en gezinsverantwoordelijken bij tweeverdieners, komt tot dezelfde conclusie (p.30). De manier waarop tweeverdieners de thuistaken onderling verdelen, heeft effect op werkervaringen, zo concludeert Sofie Jacobs uit diverse onderzoeken. Er blijkt een verband tussen negatieve ervaringen op het werk overdag en slechtere interacties binnen het gezin ’s avonds. Zowel conflicten als positieve ervaringen met werk en gezin hebben een invloed.

Organisaties kunnen dus maar beter proberen om positieve ervaringen met betrekking tot werk-gezinsaspecten te stimuleren vanuit een cultuur met aandacht voor emoties. Bijvoorbeeld door de luister- en begripsvaardigheden van collega’s te verbeteren, proactief aandacht te hebben voor het gezinsleven bij loopbaangesprekken en door te helpen vanuit het beleid om werk en gezin op een positieve manier te integreren.

Een cultuur van steun en aandacht voor emoties dus. Ik neem mij alvast voor om de ‘check-in’ aan het begin van elke vergadering niet te vergeten.