Digitale marketing en automatisatie winnaars van rekruteringsrace

5 juli 2021
Digitale marketing en automatisatie winnaars van rekruteringsrace

Het juiste talent zo efficiënt mogelijk door het rekruteringsproces laten stromen. Voor sterke best practices richten we ons tot Wim Petein, salesdirector bij Indeed en Mathias Haentjens, marketingmanager bij SD Worx Staffing Solutions.

Indeed is een marktplaats voor werkzoekenden. “Wij gebruiken onze technologie en digitale expertise om een kwalitatieve instroom van kandidaten bij onze klanten te garanderen”, zegt Wim Petein. Een van die klanten is SD Worx Staffing Solutions, de hr-partner die bedrijven actief ondersteunt en voorziet van de beste medewerkers. Concurrenten dus? Dat zijn ze niet. Beide bedrijven combineren hun sterktes op een slimme manier.

Digitale marketingbril

“Stel, wij krijgen een aanvraag voor honderd order pickers”, zegt Mathias Haentjens. “Zetten we dan simpelweg een zak met geld af bij Indeed? Zo werkt het niet. Op het Indeed-platform heeft elke functie een zeker evenwichtspunt voor vraag een aanbod. Dat punt bepaalt de correcte prijs die je voor een sollicitatie betaalt. De data van Indeed helpen ons in het bepalen van dit punt. Betaal je meer, dan resulteert dit niet noodzakelijk in meer sollicitaties. Geef je te weinig, dan is er nog potentieel om meer kandidaten te vinden met meer budget. Zo maakt Indeed een belangrijk deel uit van de oplossing die we voorleggen aan onze klanten.

Wanneer we een budget hebben van 1.500 euro, is het dan slim om dat geld te besteden aan een gesponsorde vacature op Indeed of een andere oplossing te kiezen, zoals een virtueel hiring event, targetted ads of een Googlecampagne?”

Rekruteringscampagnes bekijken ze met een digitale marketingbril. Ze vertrekken vanuit de logica dat ze budget inzetten waar het kandidaten oplevert. “Meten en opvolgen is essentieel. We zetten sterk in op de samenstelling van de campagnes. Voorheen combineerden we order pickers met bijvoorbeeld een supplychainmanager omdat beide logistieke functies zijn. Nu stellen we campagnes samen volgens hun ‘ecosysteem’: orderpickers en cassières, supplychainmanager en java-developers. We stemmen ons budget af op de schaarste van het talent. Is de supplychainmanager schaarser dan de orderpickers, dan besteden we het grootste deel van ons geld aan de supplyfunctie. Indeed heeft die data over de arbeidsmarktrealiteit perfect in beeld.

Zonder die wetenschap je budget verhogen, heeft geen enkele zin. Als je uit je data weet dat er geen vissen meer in de zee zitten, dan stijgt alleen de kost per conversie. Zo maximaliseren we samen met Indeed het bereik en de rendabiliteit van onze campagnes.”

“Indeed meet elk touchpoint”, vult Wim Petein aan. “De vacaturetitel en -tekst zijn bijvoorbeeld belangrijk. Salestijger en bierambassadeur, doe dat niet. Niemand gebruikt deze zoekwoorden. We gebruiken marketinginzichten om met onze partners strategische sessies te houden: wie zijn de sollicitanten, waar zitten ze, welke trefwoorden gebruiken ze, met hoeveel zijn ze? Onze klanten gebruiken deze data proactief om hun rekruteringsbeslissingen op te baseren.”

Noodzakelijke shift naar technologie

Wim Petein: “We ondersteunen onze klanten ook met rekruteringstechnologie. Op het Indeed-sollicitatieplatform automatiseerden we alle manuele rekruteringstaken. Zo kunnen onze klanten grote groepen sollicitanten beheren en snel de relevante talenten selecteren. Tijdens de eerste screening beantwoorden de kandidaten online screeningvragen. Dat kunnen certificaten zijn, maar ook talenkennis, over vervoer beschikken enzovoort. De kandidaten die door deze selectie geraken, schrijven zich onmiddellijk in op de beschikbare tijdslots voor een interview met een rekruteerder. Het systeem zorgt voor alle communicatie. Het interview zelf gebeurt op de afgesproken tijd online op het platform.”

“Uit ons laatste onderzoek ‘hr: from pitlane to pole’ rond hr-optimalisatie, gaf 26% van de Belgische hr-professionals aan investeringen te plannen in digitalisering en automatisatie”, zegt Mathias Haentjens. “Voor ons is dit van groot belang. Zo laten we sollicitanten vaak een video over de jobinhoud bekijken om zeker te zijn dat de inhoud van de functie overeenkomt met de verwachtingen. Zo verminderen we het aantal werknemers dat afhaakt. We geven ook veiligheidsinstructies, doen automatische talenkennistesten enzovoort.”

Wim schat dat ze 72% van de traditionele taken van rekrutering hebben geautomatiseerd. Dat betekent niet dat rekruteerders overbodig worden. “Zij krijgen wel tijd vrij voor ‘echte’ people business waardoor de kwaliteit van het werk stijgt. Het resultaat: winst voor het bedrijf en voor de kandidaat.”

“Kennis van digitale rekrutering is essentieel geworden”, zegt Mathias Haentjens. “Maar de essentie blijft de menselijke interactie. Rekruteerders weg automatiseren of vervangen door AI, daar geloof ik absoluut niet in. In de krappe arbeidsmarkt van de komende jaren maakt het menselijke aspect net het grootste verschil.”

Complementaire dienstverlening

Komen de bedrijven wel eens in elkaars vaarwater? Mathias: “Jawel, Indeed heeft technologie die SD Worx Staffing Solutions ook aanbiedt. Maar we zijn vooral complementaire partners. In onze aanpak schuiven we met ‘bevoegdheden’ tot die een optimaal aanbod vormen voor de klant.”

“We vergelijken ons wel eens met de structuur van ons land waar bevoegdheden van federaal naar Vlaams niveau gaan, en weer terug”, zegt Wim. “De bevoegdheden blijven, alleen de plek waar ze uitgevoerd worden, wijzigt.”

Reviews winnen aan belang

“Tussen de eerste keer ‘denken’ aan van job veranderen en de eerste stap zetten, zit gemiddeld zes maanden”, besluit Wim. “Wie is jouw bedrijf voor deze mensen in hun oriëntatiefase? Er zijn heel wat mogelijkheden om je te positioneren als werkgever. Bij Indeed kun je actief aan de slag met een uitgebreid bedrijfsprofiel. Bezoekers ontdekken salarisinfo op het platform en ook Q&A’s en reviews via een integratie met Glassdoor. Die reviews worden altijd maar belangrijker, precies zoals in andere sectoren.”