Privacyverklaring

Digitaal onboarden bij De Watergroep

1 juli 2021
Tekst
Sofie Willox

Betrokkenheid creëren bij nieuwe medewerkers start lang voor de eerste effectieve werkdag. De Watergroep ging met dit idee aan de slag en lanceerde een onboarding-app met als doel nieuwe rekruten een warm (digitaal) welkom te heten.

Tussen het tekenen van een arbeidsovereenkomst en het effectief aan de slag gaan, tikt de klok soms stevig door. Het duurt dagen, weken, soms maanden voordat de nieuwe medewerker een eerste contact heeft met het bedrijf. In die periode van stilte durft het enthousiasme wel eens te zakken. “De Watergroep vindt het belangrijk contact met toekomstige medewerkers warm te houden. We willen het onboardingproces op een laagdrempelige manier aanpakken. Vanuit die filosofie is het idee van de onboarding-app, die ‘Welkom!’ heet, ontstaan” zegt Sophie Panier. Ze is deskundige training en ontwikkeling bij De Watergroep en stond mee aan de wieg van de app die in januari 2021 het levenslicht zag.

Warm welkom

Met de app ligt de focus om een warm welkom voor nieuwe medewerkers. De applicatie focust op drie cruciale fasen tijdens het onboarding- en integratieproces. Te starten met de periode tussen contractondertekening en de eerste werkdag. “In deze periode maken medewerkers kennis met onze visie, missie, waarden en bedrijfsidentiteit. Tijdens de eerste werkdagen, fase twee van de onboarding, wordt het nog persoonlijker. De nieuwe collega’s leggen interactief contact met andere teams en krijgen een welkomstwoord van CEO Hans Goossens te zien. “Ook onze ontstaansgeschiedenis, nuttige administratieve weetjes en socialemediakanalen worden in de schijnwerpers geplaatst.” De laatste fase loopt tot drie maanden na indiensttreding. De app is in die periode een wegwijzer naar de persoonlijke ontwikkeling en leerplannen.

De app kadert in een bredere onboardingstrategie waarbij ook de onthaaldag een nieuw jasje kreeg. Ontdekken en leren gebeurt onder andere via een interactieve escape room. “Het hoogtepunt van de onthaaldag is een virtuele rondleiding in een van onze waterproductiecentra waar het productieproces wordt toegelicht. Het levert een ruimere blik op dan alleen te focussen op de eigen dienst of expertise.”

Gezonde nieuwsgierigheid

De organisatie peilt regelmatig naar de meerwaarde van de tool. De feedback is tot nu toe erg positief. De doelgroep geeft aan zich dankzij de Welkom!-app betrokken te voelen, zowel voor als tijdens de eerste werkdag. Meer nog, Sophie Panier verklapt dat anciens ook getriggerd zijn en warmlopen om vernieuwende inhoud aan te leveren. “Ook bij de leidinggevenden en collega’s van de nieuwe rekruut zien we een gezonde nieuwsgierigheid.”

Er is ook een kanttekening. Hoewel de betrokkenheid initieel stijgt, haakt een groep gebruikers na de eerste maand af. “We voeren gesprekken om te achterhalen hoe we medewerkers langer aan boord van de app kunnen houden. Want hij biedt nog heel wat mogelijkheden vooe de toekomst”, zegt Sophie Panier. “Ook voor de Watergroep is dit een leerproces van vallen en opstaan.”