Privacyverklaring

Digitaal leerplatform in IBM public cloud als model voor KBC leerplatform

17 februari 2020
Tekst
Jo Cobbaut

In het kader van zijn hr-transformatieprogramma stuurt KBC zijn medewerkers tegen eind juni naar een leerplatform in de IBM public cloud. Vandaag maken daar al 300.000 IBM'ers gebruik van zo'n Digital Talent Platform.

KBC wil zijn bedrijfsmodellen en -processen heruitvinden door nieuwe technologieën te gebruiken. Medewerkers kunnen de juiste vaardigheden voortaan aanleren via het KBC Digital Talent Platform dat draait op IBM public cloud. Ze kunnen hun vaardigheden daar autonoom verder ontwikkelen via opleidingen die zij gepersonaliseerd ontvangen.

Best practices

Om dit transformatieprogramma bij KBC te ondersteunen, zal IBM best practices en ervaringen delen. Vandaag gebruiken al meer dan 300.000 IBM’ers hetzelfde Talent Development Solutions.

Het platform werd gebouwd met AI en microservices. Het kan de medewerkers dan ook gepersonaliseerde leermodules aanbieden die voortdurend worden aangepast aan de snel evoluerende marktrealiteit. Aangezien het platform op IBM public cloud draait, laat het ook toe om snel te schalen tussen verschillende regio’s en makkelijk nieuwe diensten aan te bieden. Dat geeft het hr-team wendbaarheid om tegemoet te komen aan de noden van verschillende regio's.

Kenniskloof sneller dichten

Kris De Nul, directeur HR Human Progression en Portfolio Management bij KBC, legt uit dat de organisatie op die manier inspeelt op een nieuwe omgeving. Dat is er een waarin nieuwkomers (Fintechs, Gafa's) de gevestigde bedrijven uitdagen en waarin klanten een gebruiksvriendelijkere, probleemloze dienstverlening en snellere besluitvorming verwachten. "Dat vereist een zeer wendbare organisatie en een groot aanpassingsvermogen van onze medewerkers. We creëren voortdurend nieuwe opdrachten, terwijl andere medewerkers hun taken zien veranderen of zelfs verdwijnen. Voor ons is de uitdaging om onze medewerkers te begeleiden in deze omgeving en om hun interesses, vaardigheden en kennis te koppelen aan de behoeften van de toekomst."

"De tijd die nodig is om een kenniskloof te dichten door training is in slechts vier jaar tijd meer dan tien keer zo lang geworden. In 2014 duurde dat in ondernemingen gemiddeld drie dagen. In 2018 was dat maar liefst 36 dagen. Er is een massale verschuiving nodig in de manier waarop bedrijven omgaan met talent. Maar hoewel leidinggevenden de ernst van het probleem erkennen, geeft de helft toe dat ze geen strategie hebben voor de ontwikkeling van vaardigheden ", aldus Ian Bird, IBM Executive Partner, Talent & Transformation.

Gepersonaliseerde leerervaring

Dus moeten bedrijven een cultuur creëren van continu leren met een focus op een gepersonaliseerde leerervaring voor de werknemer. Het KBC Digital Talent Platform gebruikt een set microservices van het IBM Open Digital Skilling Ecosystem, waaronder:

  • Talent Frameworks, om een taxonomie van de functies binnen de organisatie en een beschrijving van functies en vaardigheden binnen KBC België te creëren.
  • Talent Services, om medewerkers de mogelijkheid te bieden om hun vaardigheden te beheren en inzicht te krijgen in hun ontbrekende vaardigheden. Het voorziet ook gepersonaliseerde leermodules, coaching en samenwerking via verschillende communities om verder specifieke vaardigheden te ontwikkelen.
  • Talent Platform, een leerplatform dat met AI bij de medewerker vaardigheden ontwikkelt door gepersonaliseerde aanbevolen leermodules en leerplannen.
  • IBM Digital Academy Framework, het kader voor het opzetten van academies en digitale badges.

KBC zal deze end-to-end oplossing verder integreren met het hr-systeem van KBC. Verwacht wordt dat tegen juni 2020 een eerste versie wordt uitgerold voor alle medewerkers in België.

Bron: KBC