In het kader van zijn hr-transformatieprogramma stuurt KBC zijn medewerkers tegen eind juni naar een leerplatform in de IBM public cloud. Vandaag maken daar al 300.000 IBM'ers gebruik van zo'n Digital Talent Platform.
KBC wil zijn bedrijfsmodellen en -processen heruitvinden door nieuwe technologieën te gebruiken. Medewerkers kunnen de juiste vaardigheden voortaan aanleren via het KBC Digital Talent Platform dat draait op IBM public cloud. Ze kunnen hun vaardigheden daar autonoom verder ontwikkelen via opleidingen die zij gepersonaliseerd ontvangen.
Om dit transformatieprogramma bij KBC te ondersteunen, zal IBM best practices en ervaringen delen. Vandaag gebruiken al meer dan 300.000 IBM’ers hetzelfde Talent Development Solutions.
Het platform werd gebouwd met AI en microservices. Het kan de medewerkers dan ook gepersonaliseerde leermodules aanbieden die voortdurend worden aangepast aan de snel evoluerende marktrealiteit. Aangezien het platform op IBM public cloud draait, laat het ook toe om snel te schalen tussen verschillende regio’s en makkelijk nieuwe diensten aan te bieden. Dat geeft het hr-team wendbaarheid om tegemoet te komen aan de noden van verschillende regio's.
Kris De Nul, directeur HR Human Progression en Portfolio Management bij KBC, legt uit dat de organisatie op die manier inspeelt op een nieuwe omgeving. Dat is er een waarin nieuwkomers (Fintechs, Gafa's) de gevestigde bedrijven uitdagen en waarin klanten een gebruiksvriendelijkere, probleemloze dienstverlening en snellere besluitvorming verwachten. "Dat vereist een zeer wendbare organisatie en een groot aanpassingsvermogen van onze medewerkers. We creëren voortdurend nieuwe opdrachten, terwijl andere medewerkers hun taken zien veranderen of zelfs verdwijnen. Voor ons is de uitdaging om onze medewerkers te begeleiden in deze omgeving en om hun interesses, vaardigheden en kennis te koppelen aan de behoeften van de toekomst."
"De tijd die nodig is om een kenniskloof te dichten door training is in slechts vier jaar tijd meer dan tien keer zo lang geworden. In 2014 duurde dat in ondernemingen gemiddeld drie dagen. In 2018 was dat maar liefst 36 dagen. Er is een massale verschuiving nodig in de manier waarop bedrijven omgaan met talent. Maar hoewel leidinggevenden de ernst van het probleem erkennen, geeft de helft toe dat ze geen strategie hebben voor de ontwikkeling van vaardigheden ", aldus Ian Bird, IBM Executive Partner, Talent & Transformation.
Dus moeten bedrijven een cultuur creëren van continu leren met een focus op een gepersonaliseerde leerervaring voor de werknemer. Het KBC Digital Talent Platform gebruikt een set microservices van het IBM Open Digital Skilling Ecosystem, waaronder:
KBC zal deze end-to-end oplossing verder integreren met het hr-systeem van KBC. Verwacht wordt dat tegen juni 2020 een eerste versie wordt uitgerold voor alle medewerkers in België.
Bron: KBC
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.