Privacyverklaring

Digitaal examineren neemt nog geen vlucht

17 september 2019
Tekst
Jo Cobbaut

Digitaal examineren bestaat al in de meeste onderwijsinstellingen, maar die gebruiken het beperkt. De 'klassieke' papieren examens blijven domineren. Een op de vijf onderwijsinstellingen examineert trouwens nog uitsluitend op papier.

Dat blijkt uit een bevraging van Televic Education (Televic Group) dat educatieve oplossingen ontwikkelt en implementeert. Uit hun onderzoek blijkt nog dat de resterende 80% al een beperkte vorm van digitaal examineren inzet. Geen enkele school vertrouwt zijn examens al maximaal toe aan een digitaal platform. Papier blijft dus alomtegenwoordig.

E-assessment

Toch beweegt er wat in het onderwijslandschap. 76% van de ondervraagde onderwijsinstellingen nam digitaal examineren op als topic in het strategische beleid. Zij zien vooral het voordeel van tijdswinst bij het opstellen en verbeteren van examens, en veronderstellen dat de vrijgekomen tijd kan worden geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs.

Unieke benchmarkkans

Televic voerde talrijke gesprekken over digitaal examineren in het Vlaamse onderwijs. General manager Stijn De Vleeschhouwer wil verder co-creatietrajecten opzetten en scholen zoveel mogelijk betrekken bij designbeslissingen voor een feature ontwikkeld wordt. "Dit onderzoek biedt de onderwijsinstellingen een unieke kans om zich te benchmarken.”

Zo wil maar liefst 70,4% van de ondervraagde onderwijsinstellingen in de toekomst investeren in (nieuwe) e-assessmentsoftware. Eén derde start al in het school- of academiejaar 2019-2020 met deze investering.