Privacyverklaring

Goed afgestemde behoeften en verwachtingen als basis voor werkgeluk

6 september 2022
Tekst
Patrick Verhoest
Beeld
Nancy De Coensel (foto Bakker & Partners)

Werkgeluk is heel individueel, maar voor Nancy De Coensel zijn authentieke leidinggevenden en open communicatie belangrijke randvoorwaarden. In zo’n context kan de werknemer het eigen geluk mee bepalen.

Nancy De Coensel is senior consultant & partner bij Bakker & Partners. Ze gaat uit van het heel persoonlijke in werkgeluk. “Een eenduidige definitie is moeilijk en hangt af van de levensfase en de ankers waar je je aan vast houdt. Die ankers kunnen verschillen doorheen de loopbaan. Het kan een goede werk-leven balans zijn, maar even goed plezier hebben, autonomie of vakkennis. We moeten zoeken naar wat mensen energie oplevert.”

Verwachtingen

Werkgeluk sluit nauw aan bij de mate waarin behoeften van werknemers en verwachtingen van werkgevers op elkaar zijn afgestemd, stelt Nancy De Coensel. Niet iedereen hoeft de top te bereiken: “Dat denkbeeld leidde vroeger tot het Peter principle. Vandaag zetten steeds meer van onze klanten in op verbreding en verdieping. Collega’s kunnen horizontaal groeien wat evengoed kan bijdragen tot hun werkgeluk.” Het is daarbij van belang dat collega’s kunnen werken in een sfeer van vertrouwen, waarbij ze zich veilig voelen. Nancy De Coensel zet een open communicatiecultuur voorop: “Medewerkers moeten voelen dat ze op elk moment, formeel en informeel, zaken kunnen uitspreken. Dat slaat op goede en minder goede punten. Hoe sneller je weet wat verkeerd dreigt te gaan, hoe sneller je kan anticiperen bij die mensen bij wie het minder loopt. De leidinggevende kan korter op de bal spelen en in dialoog gaan.”

Aanwerving

Voor Nancy De Coensel begint werkgeluk bij de aanwerving. Daarom vinkt ze al lang niet alle vinkjes meer af als ze kandidaten voorstelt aan klanten. Zij kijkt naar de sterktes van persoon en klant. “We denken out-of-the-box en stellen kandidaten voor die passen bij de cultuur en die complementair zijn met de leidinggevende en het team. Soms wijkt het profiel van de voorgestelde kandidaat behoorlijk af van wat klant oorspronkelijk in zijn hoofd had. Goed overleg zorgt ervoor dat de klant ‘durft’ mee te gaan en dat valt vaak nadien zodanig mee dat klanten bij ons terug komen.”

(Nancy De Coensel komt uitgebreid aan bod in De Ronde Tafel Werkgeluk, in het oktobernummer van HRMagazine)