Privacyverklaring
En vooral, op tijd en stond relativeren, nu en dan de muziek luid genoeg zetten en eens dansen in de living

De Switch van Geertrui De Ruyver

10 februari 2021
Tekst
Patrick Verstuyft
Beeld
Joris Casaer

Vorige maand werd Geertrui De Ruyver (40) VP People bij icometrix in Leuven. Een switch van de provinciale witgele thuiszorg naar de mondiale artificiële intelligentie.

Wat voor bedrijf is icometrix?

We zijn een start-up, in volle scale-upfase, die met artificiële intelligentie (AI) neurologen en radiologen helpt om accurate analyses van hersenscans te maken en om op die manier de levenskwaliteit van patiënten te verhogen. Onlangs haalden we nog het nieuws omdat we samen met verscheidene ziekenhuizen een software hebben ontwikkeld – icolung – die de graad van longschade door COVID-19 kan vaststellen. Daardoor kan makkelijker getrieerd worden op de afdelingen intensieve zorg en kunnen patiënten beter opgevolgd worden. Dit maakt van icometrix een heel boeiende omgeving. Je voelt een dynamiek en de passie van alle mensen die achter hun product staan.

Onlangs ontvingen jullie zelfs een VN-World Summit Award in de categorie ‘Health & Wellbeing’.

Onze centrale waarden zijn heel belangrijk, zoals impact, bijdragen aan sociale doelstellingen. We hechten belang aan de icometrix-family en hr draagt dit mee uit. We zijn innoverend bezig en vernieuwen continu. Dat maakt ons sterk. Bij de uitbraak van het coronavirus vielen we niet stil, maar zochten we meteen naar een oplossing en hoe we een meerwaarde voor de gezondheid en het welbevinden kunnen zijn.

U bent er VP People. Wat houdt dat in?

De grote uitdaging is om de focus op de mensen te richten en te houden, en ervoor zorgen dat ze mee kunnen groeien en ten volle tot hun recht komen in een organisatie. Zeker daar waar knowhow zo belangrijk is, staat of valt alles met de mensen. De kern is om talentvolle mensen te blijven aantrekken, te doen groeien en de juiste omgeving te creëren waarbij hr bijdraagt aan de doelstellingen en ambities van de organisatie.

Hoe groot is de hr-afdeling bij icometrix?

Mijn functie is nieuw. Dit is immers een scale-up. Voorlopig bereiden we met een team de toekomst voor.

Van alle skills die u intussen hebt verworven, in welke vindt u zichzelf het meeste terug?

Wat ik in al die jaren geleerd heb, is de kern van hr: zoeken naar wat mensen motiveert en bindt. Mensen willen graag een zinvolle job en willen weten hoe ze samen kunnen bijdragen aan het verhaal van de organisatie. Met de jaren ben ik gegroeid in het verankeren van de waarden en het vertalen van het bredere verhaal naar alle medewerkers. Dat komt vanzelfsprekend terug in alle hr-processen van onboarding tot development en perfomancemanagement.

Ik neem aan dat het in een scale-up net iets makkelijker is om iedereen mee te krijgen?

Inderdaad. In mijn vorige organisatie, het Wit-Gele Kruis Vlaams-Brabant, waren we met 900 medewerkers. Ook daar was de uitdaging van hr hoe we konden bijdragen aan wat we voor de patiënt wilden doen én ervoor zorgen dat iedere medewerker dat wist. Het is wel een heel andere uitdaging: bij het Wit-Gele Kruis waren we met meer en zaten de medewerkers over de hele provincie verspreid, bij icometrix zijn we met minder maar zitten we over de hele wereld.

Is vergelijken mogelijk?

Ik zie niet zozeer verschillen. Ik heb eerst consultancy gedaan waar ik verschillende sectoren leerde kennen. Dan heb ik mij verdiept in een grotere organisatie waarin hr een plaats moest krijgen. Ik heb daar veel geleerd, een personeelsbeleid kunnen uitbouwen en dit met trots kunnen achterlaten. Dat ik nu mijn ervaring kan inzetten in een aanverwante sector, toekomstgericht en op het snijpunt van health en technologie, om iets mee uit te bouwen, is voor mij een logische volgende stap. Het gaat uiteindelijk om mensen en mensen zoeken altijd naar zingeving, in welke sector ook. Met de coronacrisis blijkt dat meer dan ooit.

Slotvraagje: hoe combineert u uw baan met het burgemeesterschap van uw man (Mohamed Ridouani, burgemeester van Leuven) en uw twee kinderen?

Ik ben nogal positief ingesteld en daarbij is het een kwestie van goed te plannen en afspraken te maken, dat is in een organisatie ook zo. En vooral, op tijd en stond relativeren, nu en dan de muziek luid genoeg zetten en eens dansen in de living (lacht), en nu, met de pandemie, veel de natuur in gaan. En, zoals in een organisatie, door veel te praten en afspraken te maken, kan je verbinden. Met wat begrip voor elkaar, lukt dat wel.