De ene chauffeur is de andere niet

8 december 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Foto door Gustavo Fring - pexels

Vandaag is het Dag van de vrachtwagenchauffeur. De sector kampt niet alleen met hoge loonkosten, maar ook met ruim 1.900 openstaande jobs als chauffeur in Vlaanderen.

SD Worx analyseerde data van meer dan vijfduizend chauffeurs en concludeert dat deze sector in volle evolutie is.

Voor elk wat wils

Het beeld dat de meesten van ons meteen voor ogen hebben is de internationale chauffeur die vele dagen van huis is. Dit is slechts een van de vele gezichten van een veelzijdige sector. Er zijn minstens drie types:

  • De internationale chauffeur: is inderdaad meerdere dagen van huis. Ze overnachten buitenshuis. Hiervoor krijgen ze een extra vergoeding en ze kunnen deze dagen gegroepeerd opnemen, waardoor ze soms twee weken werken en dan een week minder rijden of thuis zijn. Door de Europese rij-en rusttijden is de chauffeur ook beschermd. Deze chauffeur heeft veel vrijheid.
  • Chauffeur lokaal containertransport haven: deze vrachtwagenchauffeur rijdt niet per se in meerdere landen, maar wel interregionaal, naar de haven. Hij of zij slaapt elke nacht thuis en hoeft in de haven niet te laden of te lossen.
  • De chauffeur met een vaste ronde: deze chauffeur gaat wel laden en lossen. Deze job heeft wel een regelmatig patroon, zonder lang wachten, met uitzondering van de Belgische files.

Vierdaagse werkweek? Die kent de sector al lang

De kandidaat-chauffeur kan dus een werkgever zoeken die past bij zijn ‘type’. Centraal in de organisatie staat de ‘planner’ die ritten inplant. Die let op efficiëntie, maar er zijn werkgevers waar de chauffeur kan aangeven welke uren of hoe flexibel hij/zij wil werken.

Sommige chauffeurs kiezen om vier lange dagen per week te werken en dan één dag te recupereren. “De voltijdse vierdaagse werkweek bestaat al lang in de transportsector: ze zijn een voorloper op het vlak van flexibele arbeidstijd.  De ‘arbeidsdeal’ avant la lettre”, zegt Sofie De Keersmaecker, adviseur SD Worx.

Goed betaald

Sofie De Keersmaecker wijst er ook op dat de barema-uurlonen gelden als minimum. “De baremalonen in PC 140.03 (waartoe ook de koerierdiensten behoren) stijgen op 1 januari 2023 met 10,96 procent.  Voor een chauffeur die rijdt met een oplegger van meer dan 15 ton stijgt het minimum uurloon van 12,92 euro per uur tot 14,34 euro per uur.”

Bovendien zal elke job in een nieuwe functieklasse ingedeeld worden, wat ook nog een stijging kan betekenen. Rijdend personeel in de transportsector geniet ook van extra vergoedingen.

Een vaste waarde is de netto ARAB-vergoeding, een forfaitair nettobedrag van afgerond 1,52 euro per uur voor toiletbezoek, dranken, was ... Dit kan afhankelijk van het aantal uren en dagen dat je werkt netto tussen tweehonderd en vierhonderd euro per maand extra koopkracht opleveren.

Daarnaast is er de bruto vergoeding voor ‘beschikbaarheidstijd’ voor wie bijvoorbeeld moet wachten in de haven.

Voor wie overnacht in de vrachtwagen, is er een netto nachtvergoeding.

Werk op zondag? Dan wordt de arbeidstijd dubbel betaald.

Dit is slechts een greep uit de vergoedingen. “Wie hard wil werken, kan ook zeer goed verdienen als vrachtwagenchauffeur. Of je nu van vaste werkdagen houdt of van avontuurlijk internationaal transport: er is voor elk wat wils", zegt Sofie De Keersmaecker, adviseur SD Worx.

Sector in volle evolutie

Werkgevers doen er alles aan om nieuwe chauffeurs aan te trekken en te behouden. Sommige betalen daarom boven barema. “Door al die bijkomende vergoedingen kan een netto maandloon soms oplopen tot meer dan drieduizend euro. De werknemer heeft zelf geen last van deze complexiteit: de data van het individuele prestatieblad verwerken we tot een heldere en overzichtelijke loonfiche”, zo garandeert SD Worx.

Door verdere digitalisering wordt dit in de toekomst nog gemakkelijker. Sommige werkgevers investeren in de opleidingen, die tot achtduizend euro kunnen kosten of in uitrusting van de wagen. Kortom, een sector in beweging!

  • De sector is erg divers: een andere moedertaal dan Nederlands of Frans is geen drempel voor deze sector. SD Worx telt meer dan vijftig nationaliteiten bij de chauffeurs. De meest voorkomende nationaliteiten: Belgen, Roemenen, Bulgaren, Fransen en Nederlanders maken de top vijf uit bij Belgische werkgevers.
  • Vers bloed gezocht: 64 procent van de chauffeurs is ouder dan 45 jaar. Bijna 90 procent van de chauffeurs is ouder dan 40. Wie een late roeping voelt, is ook welkom.
  • De meeste chauffeurs, namelijk 95 procent, werken voltijds. 98 procent zijn mannen. Ook vrouwen gezocht!
  • Hoewel vrachtwagenchauffeurs het hele land doorkruisen, zijn de meesten tewerkgesteld in de provincies Limburg en Antwerpen.
  • Het gemiddelde uurloon (inclusief anciënniteitstoeslag) bedraagt 13,38 euro bruto, los van bijkomende vergoedingen.

Voorbeelden van loonbrieven

Voorbeeld 1: Chauffeur rijdt met een vrachtwagen van +15 ton, met 9 maanden anciënniteit in de firma, deed internationaal transport in september 2022 en werkte 19 dagen van de 21, betaald aan baremaloon 12,92 euro per uur, met volgende vergoedingen voor 13 nachten buitenshuis en 68 uren beschikbaarheidstijd (bijvoorbeeld om te wachten alvorens te kunnen lossen).

Loonbrief chauffeur (SD Worx)

Voorbeeld 2: Chauffeur rijdt met een vrachtwagen van +15 ton, die een anciënniteitstoeslag geniet (want 20 jaar bij dezelfde firma,) voorziet in lokaal transport in september 2022 en werkte 20 dagen van de 21, betaald aan baremaloon 12,92 euro per uur, met vergoeding voor beschikbaarheidstijd.

Loonbrief chauffeur mét anciënniteitstoeslag (SD Worx)