Privacyverklaring

De Employee Experience wint aan belangstelling

24 juli 2019
Tekst
Jo Cobbaut

Bewust werk maken van de employee experience (EX) wint zeer sterk aan belangstelling, zo concludeert KennedyFitch uit een bevraging. Bijna alle bevraagde bedrijven (95%) vinden de EX belangrijk. En ondertussen zegt al de helft dat ze 'sterke vooruitgang' hebben geboekt op dat vlak.

Een en ander blijkt uit de tweede editie van een bevraging door KennedyFitch, een Zwitsers rekruteringsbedrijf. New Lessons & What's Next for Building an Ex-Centric Organization (2018) is gebaseerd op een bevraging van 200 bedrijven.

(bron KennedyFitch)

Slechts 11% van de bevraagde bedrijven had in 2018 'geen plannen', 36% was nog aan het onderzoeken wat mogelijk is. Alle andere starten ermee of versterken de inspanningen en werken al totaal anders. 8% versmelt zelfs reeds de customer met de employee experience.

bron KennedyFitch

De auteurs geven overigens aan dat het proces richting EX niet helder is. Het begint bij veel luisteren, design thinking en werken volgens de agile-methodes. Op die manier worden bedrijven minder HR- en procesgericht en kunnen ze de ervaring van klanten en medewerkers beter op elkaar afstemmen.

Design je EX-traject bottom up

Philippe De Bock (partner bij KennedyFitch) denkt dat HR het werk aan EX vooral niet top-down mag aanvatten, maar "bottom up en outside in. Want de NextGen wil zeggenschap over hoe ze willen werken en leven binnen het bedrijf. Dus moet je ze de HR processen mee laten uittekenen i.p.v. ze voor hun te bepalen. Want naar analogie van CX hebben de employees vandaag wel een opinie en gaan zie die ook delen met vrienden of op Glassdoor of Indeed, etc…"