Privacyverklaring

De Eerste 100 van Peggy Huyck: Naar een overkoepelende hr-organisatie

1 februari 2020
Tekst
Patrick Verhoest

Toen BMW besloot alle hr-afdelingen per land te clusteren, werd Peggy Huyck de nieuwe head of hr van BMW Group Belux. Haar eerste honderd werkdagen wijdde ze aan het op poten zetten van de overkoepelende organisatie.

Peggy Huyck startte haar loopbaan in de mediawereld. Ze deed ervaring op in hr-rollen bij MultiChoice, CANAL+ en Telenet, alvorens hr-manager te worden bij leasingmaatschappij Alphabet. “Ik ben geïnteresseerd in mobiliteit en de zware transitie waarin de sector zich bevindt.” Toen het comité van BMW vorig jaar tot centralisatie van de hr-afdelingen per land overging, kreeg ons land de rol van proefproject toegewezen. Huyck werd head of hr. In haar eerste maanden leidde ze de vernieuwing in goede banen.

Harmonisatie
De harmonisatie betekende het samenbrengen van Alphabet, BMW Belux en BMW Financial Services: “Het was mijn eerste opdracht de afdelingen samen te smelten en een nieuwe structuur op te bouwen. Daarin kreeg iedereen een plaats, rekening houdende met de competenties en de voorkeuren. Vandaag zitten nog heel wat medewerkers op diverse afdelingen, wat het samenwerken complex maakt. Iedereen fysiek samenbrengen is niet aan de orde. We vinden het belangrijk om met hr dicht bij onze collega’s te zitten.” Daarom heeft elke afdeling zijn eigen businesspartners. De gespecialiseerde functies werden in een center of competence ondergebracht. Dat bevindt zich op het hoofdkwartier in Bornem.

Strategische hr-punten
Bij de herstructureringen stelden de medewerkers zich heel wat vragen. Daarom zorgde Peggy Huyck na haar benoeming snel voor opheldering. De structuur werd uitgetekend en de posities ingevuld. “Ik ben heel blij met mijn team en de manier waarop het met de zaken omging. De opportuniteiten – grotere mobiliteit en doorgroeimogelijkheden – werden positief ervaren.” In de nieuwe structuur rapporteert hr aan de Europese hr-directeur. “In ons land gebeurt dat via een stuurcomité waarin naast mezelf de ceo en de cfo van elke entiteit zetelen. Het orgaan komt maandelijks samen en bespreekt de strategische hr-punten. We werken een gealigneerde aanpak uit over de afdelingen heen.”

Drie pijlers
Ondertussen is Peggy Huyck met haar team gestart aan een werk van langere adem. De diverse processen moeten in kaart gebracht worden om te harmoniseren. Daarnaast lanceerde hr het project Connect. De drie pijlers zijn het verbinden van mensen, sterktes en waarden. Ze staan garant voor de nieuwe cultuur, getuigt Huyck. “We zoeken naar een gemeenschappelijk draagvlak en willen benadrukken wat ons verbindt. Toch hebben de drie entiteiten verschillende zakenmodellen en andere klanten. We zoeken andere profielen per entiteit en moeten ervoor zorgen dat elke afdeling zijn eigen identiteit behoudt, ondanks ons streven naar eenheid in de cultuur van de zeshonderd collega’s.”

Symbiose
Een van de verwezenlijkingen tijdens de eerste honderd dagen is de realisatie van een ‘Connect Area’ in elk gebouw. Medewerkers van de entiteiten kunnen elkaar ontmoeten om ervaringen uit te wisselen. “We hebben een traject waarin we verkoopmensen van de drie entiteiten samenbrengen. Ondanks de verschillen in hun opdracht, kunnen ze van elkaar leren.” Het Connect-project heeft een kernprojectgroep, waarin hr-medewerkers zetelen, samen met collega’s uit andere directies. Recent werden ambassadeurs aangeduid – ‘connectoren’ – die vanuit hr meewerken aan de projecten. “Het zijn allemaal medewerkers, omdat we willen dat de veranderingen door onze mensen zelf worden gedragen.”