Privacyverklaring

De Eerste 100 van Hilde Janssens: hr met één voet in consultancy

1 oktober 2020
Tekst
Patrick Verhoest

Toen Hilde Janssens CHRO werd bij Xylos/Bagaar vervelde hr van een operationele aangelegenheid naar een strategisch belangrijk onderdeel van het bedrijf. Vandaag staat ze zelfs met één voet in de consultancy.

Hilde Janssens wisselde eind vorig jaar Konings voor Xylos/Bagaar en ruilde meteen ook productie in voor een kennisomgeving. Ze werd CHRO bij Xylos/Bagaar, dat ICT- oplossingen levert, gaande van strategisch advies rond digitale verandering tot het begeleiden van gebruikers bij deze transformatie. De overstap van Janssens, die ook erkend bemiddelaar is en af en toe sociale conflicten begeleidt, past in haar carrièrepad. Ze wil haar diensten ter beschikking stellen van groeiers en die via haar hr-beleid helpen ontplooien. Bij het groeibedrijf was hr tot dan toe vooral een operationele noodzaak. Daar kwam snel verandering in.

Selectie en ontwikkeling
Hilde Janssens analyseerde de voorbije maanden hoe de groei verder te faciliteren en welke strategische hr-benadering daartoe het meest aangewezen was. De hoofdtaak was vanuit hr een beleid op poten te zetten, waarbij selectie en ontwikkeling voor de juiste medewerkers op de juiste plaats zorgt, in lijn met het businessplan. “We moeten meegeven waarvoor we staan, de prestaties van de medewerkers opvolgen en hen goede leerondersteuning bieden, samen met een correcte verloning.”

Medewerker op maat begeleiden
Janssens en haar team zaten de eerste honderd dagen niet stil. Na grondige analyse werd een blauwdruk gemaakt van de organisatie. De waarden werden vastgelegd en de na te streven cultuur werd beschreven. “We definieerden het talent acquisition proces en lanceerden een nieuwe jobsite.” Ze werkten ook een nieuw performancemanagement en een ontwikkelbeleid uit, waar ze iedere medewerker op maat begeleiden op het vlak van prestaties en groei. Dat leidde onder andere tot diverse ontwikkelpaden, waarbij medewerkers kunnen kiezen om het stuur van hun carrière in handen te nemen, met de ondersteuning van de organisatie. Ook voerde ze een soepel verloningsplan in. “Dat klinkt als heel wat en dat is het ook”, weet de CHRO. “We hebben veel gas gegeven en dat moest ook met een populatie die erg gegeerd is op de markt. We moesten hen antwoorden geven en onze structuur evenals de verantwoordelijkheden duidelijk maken. Nu wordt het concreet. We moeten alles in de praktijk brengen en onze nieuwe processen en het beleid gaan toepassen.”

Brandend platform
Zes maand na haar aanstelling vroeg de CEO aan Hilde Janssens de human & change adoption consultancy te trekken. Het gaat erom de eindgebruikers bij klanten de technologie te laten omarmen die de digitale transformatie met zich brengt. Janssens: “Dit bevindt zich tussen hr en it. Ook klanten vragen ons hun digitale werkplaats in orde te brengen. De coronacrisis heeft daar de zaken versneld en speelde de rol van burning platform. Digitaal coachen werd belangrijker dan ooit. We helpen klanten technologisch met hun digitale werkplek via tools als Microsoft Teams of Zoom. Daarnaast zijn er collega’s die klanten en eindgebruikers helpen bij het accepteren en omarmen van deze technologie. Ik ben verantwoordelijk voor deze tak met als opdracht om deze verder uit te bouwen in de toekomst, rekening houdend met de wijzigende behoeften van de klant. Het is een nooit geziene symbiose van interne hr, gecombineerd met een profit & loss-verantwoordelijkheid.”