De democratisering van rekruteringscommunicatie

3 mei 2021
De democratisering van rekruteringscommunicatie

Google For Jobs wil voor elke kandidaat een betrouwbare, eenvoudige, performante en aangename ervaring bieden in de zoektocht naar een job. Het platform plaatst de kandidaat centraal in een arbeidsmarkt waar talent schaars is. Kinderziektes treffen het systeem. “Nochtans is het potentieel van een gamechanger aanwezig”, gelooft Peter Coox van RCA.

Google For Jobs is nog piepjong, maar de zoekmachine gooide de oorspronkelijke benaming al stilzwijgend overboord. In de hr-volksmond doet het merk wel nog de ronde. De werking blijft dezelfde. Google je een job, dan opent een venster met de beschikbare en relevante vacatures. De kandidaat kan die filteren, bewaren en meldingen ontvangen. Solliciteren gebeurt via een link naar de website van de werkgever, een partner van Google (bijvoorbeeld VDAB.be), een uitzend- of selectiekantoor, of een zogenoemde aggregator (banenzoekmachines zoals Jobijoba.be).

Heldere functietitels

Omdat Google vertrekt vanuit de blik van de kandidaat, spreekt Peter Coox over een stap voorwaarts in de democratisering van de arbeidsmarkt. “Niet de luidste roeper in werkgeversland krijgt het grootste bereik. Alleen de meest relevante jobs verschijnen op het scherm.” Hoe verhoog je als rekruteerder die relevantie voor de kandidaat? Dat gebeurt via de structured data guidelines van Google.

Google vindt en toont jouw jobs namelijk dankzij hun zoekmotor die speurt naar de juiste indices. Opdat Google jouw jobs correct en volledig indexeert, moet je je jobpagina’s optimaliseren, de juiste sleutelwoorden gebruiken en belangrijke criteria vermelden in de vacaturetekst. Denk aan locatie, ervaring, salarisgegevens, startdatum en vooral: een logische, heldere en welluidende functietitel.

Gratis

“Weinig Belgische werkgevers zijn klaar met de structured data guidelines van Google”, weet Peter Coox. Gevolg: relatief onbekende aggregatoren (Jooble, Uzoes.com, Talent.com, …) kapen een aanzienlijk deel van de zoekresultaten. Zij verzamelen data van sollicitanten om ze te commercialiseren. Nochtans is het potentieel enorm. “Belgische bedrijven zijn gemiddeld bijzonder traag in het oppikken van nieuwe technologieën. Er is werk aan de winkel om websites te optimaliseren, net zoals om alle jobs te posten op een kandidaatgerichte manier. En dat terwijl Google een gratis platform is.”

Met andere woorden: een goed gebruik van Google verhoogt een aangename kandidatenbeleving: minder kliks, meer relevante jobs, laagdrempelig voor de sollicitant. “Wanneer je de spelregels volgt, verover je automatisch een prominente positie op de pagina met zoekresultaten.”

Combineer en win

Toch adviseert Coox om niet alle eieren in dezelfde Google-mand te leggen wanneer je rekruteert. De kracht zit in de combinatie van sociale media, zoekmachines (Indeed, Google, …), Jobboards (Jobat, VDAB, …) en bredere visibiliteitskanalen (nieuwstitels, televisie, …). Dat levert kwantitatief en kwalitatief het beste resultaat op. Bovendien is in de oorlog om talent de eerste prioriteit om kandidaten te inspireren via een goed werkgeversmerk om ook passieve zoekers te bereiken.