Corona versnelt uitbesteding hr-taken in België

23 februari 2021
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Shutterstock
Corona versnelt uitbesteding hr-taken in België

Sedert de COVID-19- crisis willen 4 op 5 Belgische bedrijven méér hr-taken uitbesteden. Onze bedrijven zitten daarmee in een kopgroep, met Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Het gaat vooral om automatisering van hr-processen, loonberekening, verloning, digitale transformatie en het bijhouden van alle arbeidsrechtelijke wettelijke verplichtingen.

Dat blijkt uit een Europees onderzoek van hr- en payrollspecialist SD Worx. De beslissing om hr-taken al dan niet uit te besteden varieert sterk naar gelang het land. In België (35%), Duitsland (40%), Zwitserland (37%) en Oostenrijk (36%) willen bijna vier op de tien bedrijven hun HR-activiteiten uitbesteden.

Maar in in landen als Polen (17%), Ierland (23%), Italië (19%) en Spanje (16%) willen slechts twee op de tien ondernemingen hun hr-taken uitbesteden, zo resumeert Ria Vermeir, verantwoordelijk voor Outsourcing services bij SD Worx.

Om welke taken gaat het? Voor België bestaat de top 5 uit:

  1. Hr-procesautomatisering
  2. Sociaal-juridische regelgeving
  3. Payroll
  4. Digitale transformatie
  5. Verloning

Corona, drijfveer voor verdere digitalisering en gespecialiseerd advies

De softwarecomponent die deze taken vergemakkelijkt, is vaak de reden waarom bedrijven een beroep doen op een specialist. Kunnen vertrouwen op een softwarepartner speelt sterk voor payroll, procesautomatisering en digitale transformatie.

Op het gebied van sociale wetgeving en verloning zijn Belgische organisaties in de eerste plaats geïnteresseerd in advies.

Opleiding, welzijn en het beantwoorden van personeelsvragen van werknemers zijn voor alle Europese bedrijven de taken die het minst worden uitbesteed.

Crisis als versnellende factor

"De Covid-19 en het verplichte telewerk in België heeft de digitalisering in bedrijven versneld, ook op de personeelsdienst: ook hr-medewerkers moeten van thuis uit te werken. Papieren processen verloren nog meer aan efficiëntie en waren vaak niet meer haalbaar. Daarnaast speelt ook een strategische reflex over de organisatie: de personeelsdienst of hr-verantwoordelijke wil nu de handen vrij hebben en de menselijke hr-component versterken, nu medewerkers thuiszitten en hun welbevinden extra aandacht vereist. Bovendien zorgt Corona en de steunmaatregelen voor een toegenomen complexiteit in de payroll met meer vragen van medewerkers. Het uitbesteden van hr-domeinen als payroll ligt voor de hand als schoolvoorbeeld om de werklast van eigen mensen te verminderen, continuïteit te garanderen en aan je werknemers toch alle HR-ondersteuning te bieden", besluit Ria Vermeir.