Privacyverklaring

Collectieve doelstellingen in het kader van cao 90

2 mei 2022
Tekst
Frédérique Gillet

Wat verandert er in verband met de niet-recurrente loonbonus naar aanleiding van cao nr. 90/4 en advies nr. 2.275 van de Nationale Arbeidsraad van 22 februari 2022?

Sinds de goedkeuring van cao nr. 90 van 20 december 2007 kunnen ondernemingen een systeem van resultaatsgebonden niet-recurrente bonussen implementeren. De bonus die in dit kader wordt toegekend is vrij van belasting tot een bedrag van maximaal 3.094 euro netto in 2022 per kalenderjaar en per werknemer.

Er moeten een aantal voorwaarden vervuld zijn om gebruik te kunnen maken van deze fiscaal aantrekkelijke bonus.

Afgezien van de bijzondere procedure die gevolgd moet worden, gelden ook de volgende voorwaarden:

· het moet gaan om voordelen die gebonden zijn aan het collectieve resultaat van de onderneming of van een groep van ondernemingen of een welomschreven groep van werknemers (en dus geen individuele werknemers);

· de voordelen hangen af van de verwezenlijking van objectieve, duidelijk aflijnbare, transparante, definieerbare/meetbare en verifieerbare doelstellingen die onzeker zijn bij de invoering van het bonusplan.

Dit systeem werd al herhaaldelijk geëvalueerd, wat leidde tot wijzigingen van cao nr. 90. Wat hebben de recentste evaluaties opgeleverd en wat verandert er met cao nr. 90/4 en advies nr. 2.275 van de NAR van 22 februari 2022?

Mogelijke doelstellingen

De NAR herinnert eraan dat cao nr. 90 de motivatie en betrokkenheid van de werknemers wil vergroten door hen bij de verwezenlijking van collectieve doelstellingen te betrekken, en onderstreept vervolgens dat het niet uitsluitend om financiële of economische doelstellingen hoeft te gaan. In zijn advies nr. 2.275 stelt de NAR een illustratieve lijst voor met mogelijke types van doelstellingen en geeft daarbij ook concrete voorbeelden. Het kan gaan om:

· economische en financiële doelstellingen;

· doelstellingen om de collectieve prestaties en het merkimago van de onderneming te verbeteren (bijvoorbeeld door deelname aan en/of organisatie van opleidingen/seminars (tegen betaling of gratis), door de zichtbaarheid van de onderneming te verhogen (met name in de media), door de orde en netheid in de onderneming te verbeteren);

· doelstellingen die verband houden met welzijn op het werk en veiligheid (bijvoorbeeld. door deel te nemen aan workshop rond stressbeheersing);

· doelstellingen in verband met maatschappelijk verantwoord ondernemen, milieubescherming/ecologie (bijvoorbeeld door deel te nemen aan acties om het inclusief onthaal in de onderneming te promoten, door minder afval te produceren en meer te recycleren, door het gebruik van verbruiksgoederen (inkt, papier, …) te verminderen);

· doelstellingen inzake mobiliteit (bijvoorbeeld. door zachte mobiliteit te promoten, werknemers aan te moedigen om gebruik te maken van het mobiliteitsbudget, door gedeelde mobiliteit tussen werknemers aan te moedigen);

· doelstellingen in verband met andere maatschappelijke uitdagingen (bijvoorbeeld door het behalen van certificaten op het gebied van milieu of maatschappelijk verantwoord ondernemen).

· In verband met de doelstellingen die betrekking hebben op het welzijn op het werk: de ondernemingen moeten voortaan de naleving van de bepalingen op het vlak van welzijn aantonen en moeten het globaal preventieplan en het jaarlijks actieplan dat in de onderneming van kracht is, neerleggen op de griffie van de algemene directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen van de FOD WASO (bij de neerlegging van de cao of de toetredingsakte tot invoering van een loonbonus).

· Voor wat betreft de doelstellingen inzake mobiliteit: deze zijn in de toekomst alleen toegestaan indien er fietsvergoedingen toegekend worden aan werknemers die de fiets gebruiken voor hun woon-werkverkeer.

· Tot slot zijn voortaan een nieuw model van collectieve arbeidsovereenkomst en een nieuwe model van toetredingsakte van toepassing voor de invoering van een loonbonus.

De NAR preciseert de collectieve doelstellingen die toegestaan zijn in het kader van cao nr. 90.