Privacyverklaring

Cafetariaplan kers op de taart van vernieuwend loonbeleid

1 juni 2020
Tekst
Patrick Verhoest

P&V Groep rolde een nieuw cafetariaplan uit. Het innovatieve plan illustreert het verloningsbeleid van de groep.

P&V kreeg de Corporate HR Award in de categorie Employee Engagement voor haar nieuwe cafetariaplan. Volgens de jury past het in het ‘innovatieve en inspirerende verloningsbeleid’ van de P&V Groep. Het cafetariaplan kreeg in de eerste plaats lof toegezwaaid omdat het continu openstaat. Dat betekent dat werknemers op elk moment van het jaar opties kunnen aankruisen. Daardoor krijgen zij een grotere flexibiliteit en meer ownership over hun verloning. Ook de cocreatieve aanpak valt op. Het plan is het resultaat van een project over de departementen heen. Een nauwe samenwerking tussen comp & ben, juristen, corporate tax, boekhouding, de aankoopdienst en communicatie leidde tot het nieuwe product. Tot slot valt ook de speciale communicatieaanpak van P&V op.

Harmonisatie
Het team van Ann Van Buggenhout, hr-manager compensation & benefits, is de stuwende factor achter het nieuwe cafetariaplan. Van Buggenhout noemt het plan de kers op de taart van het geharmoniseerde werkkader. “In 2018 tekenden we met de vakbonden een nieuwe cao uit. Die was bedoeld om de historische situatie – gegroeid door de vele overnames – weg te werken. Toen we aan de harmonisatie-oefening Horizon 2020 begonnen, hadden we acht gesloten groepen met eigen voorwaarden, premies en een aparte groepsverzekering. We besloten niet te raken aan de groepsverzekering, maar zo veel mogelijk statuutgebonden voorwaarden te harmoniseren in een uniform pakket. We wilden niets afnemen, maar omzetten in andere voordelen en het cafetariaplan leek ons daartoe het gepaste vehikel. Alle voordelen werden omgezet in historische premies die in het cafetariaplan worden gestort.”

Vernieuwingstraject
Het cafetariaplan paste eveneens binnen een traject van vernieuwing bij P&V. Niet alleen werd de zetel helemaal aangepast aan het nieuwe werken, ook telewerk werd geïntroduceerd. Tegelijk werd een kostenbesparende oefening opgezet, waarbij een aantal vrijwilligers konden intekenen op een voordelige vertrekregeling. Ann Van Buggenhout: “Na efficiënte werkprocessen en klantentevredenheid staan leiderschap en cultuur bovenaan de hr-agenda. We luisterden naar ons personeel om de waarden van het bedrijf vast te leggen. Vandaag krijgen onze medewerkers voor het eerst deze waarden in hun objectieven. Dat geldt voor het seniormanagement en voor alle managers, die in hun individuele objectieven een verwijzing vinden naar de cultuur van P&V. Onze leiders moeten de nieuwe cultuur ondersteunen en de nadruk leggen op interne mobiliteit, wat een van onze antwoorden is op de schaarste op de arbeidsmarkt. Het is tegen deze achtergrond dat we het cafetariaplan ontwikkelden.”

Inkomsten  
Het cafetariaplan – in beginsel een Unbox-product - verschijnt aan de medewerker als een soort lopende rekening, waarop inkomsten (fundings) en uitgaven (spendings) worden vermeld, evenals het openstaande saldo. Tot de inkomsten behoort een in twee keer gestorte eindejaarspremie. Daar komen de historische premies bij die gelinkt zijn aan oude statuten. Vijf overgedragen maar niet opgenomen extralegale vakantiedagen vervoegen het budget. Daar komt een speciale premie van 350 euro voor bedienden bij. Tot slot is er een aparte premie voor wie een goede evaluatiescore gekregen heeft, maar geblokkeerd is in zijn salarisevolutie. Voor kaderleden en commerciëlen vormt de variabele verloning de voornaamste funding.

Uitgaven
Daartegenover staan de mogelijke keuzes tot uitgaven. Ann Van Buggenhout: “De eerste optie betreft de warrants. Die kunnen het hele jaar worden gekozen. Vier keer per jaar vindt er effectief  een emissie plaats. Het systeem berekent onmiddellijk de mogelijkheid tot omzetting, warrants zijn beperkt tot twintig procent van het totale jaarlijkse salaris. Daarnaast is er een cashpremie, die de medewerkers op elk moment kunnen aanvragen. De uitbetaling gebeurt op vier verschillende tijdstippen, gespreid over het jaar.” De derde categorie spendings heet Digital en slaat op alles wat IT-materiaal betreft. Een catalogus met mogelijkheden verschijnt op het scherm. De gebruiker hoeft alleen maar aan te klikken. Levenslang leren is het vierde aspect: “Ons talentteam maakt jaarlijks een selectie uit het uitgebreide aanbod via dONUS, waaruit elke medewerker een keuze kan maken. Met het beschikbare budget kan de medewerker ook op elk moment maximum vijf extra vakantiedagen per jaar kopen.”

Mobiliteit
De laatste categorie van de uitgaven betreft mobiliteit. Volgens Van Buggenhout weerspiegelt de autokeuze de aandacht van P&V voor duurzame mobiliteit. “We bieden vandaag alleen benzinewagens aan, naast hybride of elektrische. In het kader van een groene en duurzame wagenpolitiek, mikken we op een maximum aantal hybride en elektrische wagens in ons volledige wagenpark.” Wat het fietsaanbod betreft, werkt P&V samen met Ctec. Ook daar wordt meteen een lijst van mogelijke handelaars getoond en kan de werknemer simuleren welk budget hij beschikbaar heeft voor het kiezen van een fiets bij zijn fietshandelaar.

Communicatie
De afdeling van Van Buggenhout zette zwaar in op de communicatie over het cafetariaplan. Voor de lancering legden ze gadgets op de tafels in de kantines van Brussel en Antwerpen. Er kwamen menukaarten met het menu van het cafetariaplan. Op elke verdieping verwezen de schermen naar het aankomende plan. Van Buggenhout: “Mijn afdeling organiseerde nadien infosessies per taal en per categorie medewerkers, gevolgd door een soort marktplaats. Daar stonden standjes per type voordeel. Er waren fietsstandjes, demo’s van de wagenconfigurator van Alphabet en animatiefilmpjes over auto- en fietsleasing. Mijn team stond paraat om alle voordelen nader toe te lichten. Er waren roll-ups, die elk een spending toelichtten. Nadien investeerden we in vraag- en antwoordsessies, waarbij we samen met de medewerkers  in de tool doken om een antwoord op hun vraag te geven. Deze uitvoerige communicatie lag mee aan de basis van het succes van het cafetariaplan.”