Privacyverklaring

Beste medewerker, hoe gaat het?

24 juni 2022
Tekst
Jo Cobbaut

Niermand lijkt tevreden met het traditionele systeem, met functioneringsgesprekken en jaarlijkse evaluaties. Leidinggevenden klagen over tijdsverlies en administratiekosten, medewerkers over stress. En wetenschappers stellen vast dat het dikwijls niet leidt tot betere prestaties.

Daarom gaan er nu stemmen op voor een continu en ondersteunend feedbacksysteem, eerder gericht op ontwikkeling dan op evaluatie, zo stellen Eveline Schollaert (links op de foto) en Shana Mertens (rechts op de foto) vast in hun boek ‘Beste medewerker, hoe gaat het? (een boek dat ze samen schreven met Bart Van Themsche en Gerd Jacobs; zie infra)

Permanente feedback

Aan Eveline en Shana stelden we de vraag of de nieuwe systemen van permanente feedback, soms ook het continu luisteren genoemd, een oplossing kan bieden. Technologie kan daar tenslotte helpen om de stress bij werknemers en de administratieve last te verminderen? Eveline Schollaert is het er mee eens dat continue en informele feedback efficiënt kan zijn en een positieve impact kan hebben. “En in het kader van de huidige war for talent, kan het een krachtig wapen zijn om medewerkers te binden aan je organisatie. Hoe dan ook - en dat is de essentie van het boek - behoeft iedere organisatie een persoonlijke aanpak. Bepaalde organisaties, of zelfs specifieke diensten, afdelingen of medewerkers, zullen nog steeds nood hebben aan een formele evaluatie. Dergelijke formele momenten kunnen dienen als een stok achter de deur, of simpelweg als een informatiebron voor het maken van beslissingen. Denk maar aan medewerkers die ondermaats presteren en niet openstaan voor een gesprek over hun prestaties. En wat als je moet kiezen tussen medewerkers in het kader van een naderende promotie? In die situaties kan een formeel evaluatie- of voortgangsgesprek net heel nuttig zijn. Op die manier heb je een houvast waarop je je beslissingen kan baseren. Belangrijk is dat dergelijke beslissingen als rechtvaardig worden beschouwd door de medewerker; dat is lastig als er geen formele basis is."

Constructieve feedback als skill

Haar mede-auteur Shana Mertens merkt ook op dat feedback louter een vorm is van communicatie. “Een feedbackgesprek is een dialoog waarin beide partijen hun zegje doen én luisteren naar elkaar. Hierbij heeft de directe leidinggevende een centrale rol, en vaak is dat niet iets waarin ze getraind zijn of waar hun expertise ligt. Gedegen trainen van de leidinggevende hierin zal dus een eerste belangrijk punt zijn; niet iedereen heeft de nodige skills om constructief feedback te geven én ontvangen. Leidinggevenden moeten met andere woorden leren hoe ze een veilige omgeving kunnen creëren voor hun medewerkers. Bovendien creëer je, door feedback te normaliseren, een cultuur waarin de medewerker zich comfortabel voelt bij het zoeken naar feedback. Dit heeft als gevolg dat men zélf feedbackgesprekken zal initiëren, indien men dit nodig acht. Op die manier wordt er een stukje van die verantwoordelijkheid bij de medewerker gelegd, waardoor de druk op de schouders van de leidinggevende wordt verlicht."

Eveline Schollaert, Shana Mertens, Bart Van Themsche, Gerd Jacobs, Beste medewerker, hoe gaat het?