Angst voor baanverlies in financiële dienstverlening fors toegenomen

10 juli 2019
Tekst
Patrick Verhoest
Angst voor baanverlies in financiële dienstverlening fors toegenomen

Een meerderheid van de CFO’s (56%) verwacht dat de digitale transformatie voor veel minder banen in de financiële dienstverlening zal zorgen, zo blijkt uit de FinTech Barometer 2019, het jaarlijkse onderzoek van order to cash-specialist Onguard.

Niet veilig

De CFO verwacht eveneens dat zijn eigen baan niet meer veilig is. 40 procent van hen is ervan overtuigd dat de huidige vorm van de baan over tien jaar niet meer bestaat. Dit is een grote stijging ten opzichte van vorig jaar (10%). Andere finance professionals zijn nog pessimistischer dan hun directeur. Driekwart van het financieel management (76%) verwacht dat de financiële banen over het algemeen gaan verdwijnen. Dit geldt ook voor hun eigen job, want ruim de helft (56%) denkt dat zijn huidige baan over tien jaar niet meer bestaat. Dit is een stijging van maar liefst 509 procent ten opzichte van 2018.

Vaardigheden finance professional

Dat finance professionals verwachten dat hun baan op de helling staat, heeft te maken met de snelle ontwikkeling van nieuwe technologieën. Huidige banen veranderen en de financiële wereld heeft behoefte aan andere vaardigheden. Zo verwacht 62 procent van de finance professionals dat zij het hardst moeten werken aan hun analytisch vermogen. Dit is de vaardigheid die zij verwachten op korte termijn in te moeten zetten voor bijvoorbeeld het interpreteren en analyseren van data als gevolg van de digitale transformatie. Vaardigheden die de financiële profielen minder belangrijk vinden op korte termijn zijn leiderschapskwaliteiten (34%), programmeren (34%) en servicegerichtheid (30%).

Mensen blijven nodig

Bert van der Zwan, CEO bij Onguard: “Bij elk nieuw tijdperk horen wijzigingen in werkzaamheden en dus ook in banen. Dit geldt eveneens in deze tijd van digitale transformatie. Bedrijven zijn al enige tijd bezig met het automatiseren van repeterende en administratieve taken. Dat betekent dat er op de backoffice steeds minder werkzaamheden door mensenhanden gedaan worden. Dit soort banen staan dan ook als eerste op de lijst om te verdwijnen. Toch blijven mensen altijd nodig, maar niet voor de taken die een robot foutloos 24 uur per dag en 7 dagen per week kan doen. Dat banen op de tocht staan, is dus heel logisch. Om als finance professional mee te kunnen blijven draaien, is verandering en werken aan de eigen vaardigheden een must.”